lördag 27 april 2013

Deklarationstider

Åter dags att lämna in deklarationen. Ett enkelt jobb numera, bara att signera elektroniskt och skicka in. I vanlig ordning rasslar det till lite på kontot om ett par månader - jag har gett upp tanken på att få till en rimlig jämkning och därför kommer 30% av mina ränteutgifter från 2012 att återbetalas.

Jag förväntar mig att, i vanlig ordning, få höra en massa kompisar och kollegor bli "glada" över de belopp de kommer att få tillbaka. Det är fortfarande lika förvånansvärt att folk inte har koll på sina utgifter och intäkter tillräckligt bra för att åtminstone inte bli förvånade över resultatet. Nej, det finns inga ursäkter för att bli förvånad, skatten är väldigt enkel att uppskatta och om man har en tillsvidareanställning och inte har haft några perioder med kraftigt varierande inkomst så kan man förutsätta att till och med den mest inkompetenta löneutbetalare lyckas göra hyfsat rätt. Kvar står alltså dina egna affärer.

Just affärssidan är intressant, jag tror att merparten av svenska folket har finansiella utgifter (=räntor) som vida överstiger intäkterna. Därför kommer man, om man inte har jämkat, att få tillbaka en rejäl slant. Detta är absolut ingenting att skryta om, får man tillbaka mycket pengar beror det helt enkelt på att man antingen är skyldig någon annan en hel del pengar eller att man har gjort sällsynt dåliga affärer under året, t ex genom att sälja aktier eller fonder med stora förluster.

Det sagt så hoppas jag att alla kan glädjas på något sätt när inkomstdeklarationen väl är inne i Skatteverkets system. Vardagen kan återkomma och med lite tur så kan ni känna er lite gladare fram emot midsommar!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar