tisdag 21 december 2010

Is, snö och föråldrad syn på snöröjning?

Den här vintern är fantastisk. För de allra flesta, i alla fall. Elbolagen tjänar mer pengar än på länge, entrepenörerna som röjer bort snön på våra vägar tjänar stora pengar och börsen går förhållande vis bra under december.

Vissa är nog inte lika glada. Tågtrafiken går dåligt, fast när det inte går tåg försöker man ersätta med bussar. Tittar man in hos Halvards Halkvarning hittar man många intressanta inlägg om hur dåligt rustade bussarna är för vinterväder. Är det någon gång man ska singelpendla i sin stadsjeep är det tydligen på vintern. Har man en sådan kan man säkert klara sig utan dubbar också.

Handlarna lever också gott på vintervädret. Saltet har snart sålt slut, trots att man inte får salta i Göteborg. Själva saltförbudet tycks vara helt i linje med dubbdäcksförbudet, fast för gående. Samtidigt som fastighetsägare är skyldiga att ta hand om snöröjning på gång- och cykelbanor som angränsar till tomten tillåter man inte aktiv snöbekämpning, utan man vill i stället ha en flisblandad isbana. Saltförbudet gäller också andra kemiska medel, vilket gör att i princip all halkbekämning är förbjuden. Kommunen delar ut gratis grus, egentligen skulle man ha börjat vecka ett men till och med politikerna har insett att det behövs redan nu.

Kommunerna gnäller givetvis eftersom de anpassat budgeten efter de senaste årens väder snarare än att ha en mer långsiktig plan som tar hänsyn till hur vintrarna varit tidigare. Göteborgs kommun har också problem med att biltrafiken ökar, trots att man budgeterat för en minskning. Kommunen tycks vara mer intresserad av att få ner biltrafiken än att skapa sysselsättning genom ökad jobbpendling. Helt i den lokala Socialdemokratiska regimens linje.

3 kommentarer:

  1. Väl talat. Man börjar faktiskt undra om detta inte är än Sovjetunionsk stad. Har vi en vänort i Ryssland politikerna besöker med jämna mellanrum? Jag menar politikerna ägnar sig bara åt överförmynderi. Vi ska inte köra/äga bil om vi bor i stan. För det är bäst att inte göra det. Vi ska inte salta trottoarer. För det är såååå farligt för miljön eller nåt. Finns inget miljövänligare. Hur mycket kostar det inte i smärta/lidande/sjukvårdskostnader för en enda som bryter benet eller liknande. Och det är mer än en.....

    SvaraRadera
  2. Saltförbudet spelar ju mindre roll.
    Salt funkar ganska dåligt och bildar tillsammans med is en såphal sörja.
    Dessutom är saltet verkningslöst när man kommer ner till temperaturer på 12-14 minusgrader.
    Jag kommer från jämtland och där saltar vi aldrig, det funkar utmärkt ändå. Föredrar grus alla gånger.

    SvaraRadera
  3. Jämtland och Västra Götaland har normalt sett inte samma klimat, särskilt Göteborg har de senaste åren haft temperaturer som pendlat kring nollan. Kombinationen av regn och låga temperaturer känner alla till, vi får isiga vägar istället för snötäckta. Sand och grus fäster ganska bra på snö och packad snö, men knappast alls på ren is. Dessutom täcks flisen av ny is om temperaturen är den rätta. Det är bara att ta en titt på vägarna här nere nu - isspåren där folk kör är i princip grusfria medan snösträngarna i mitten är fulla med flis.

    SvaraRadera