måndag 19 april 2010

Kapitalförsäkringar...

Jag har två kapitalförsäkringar, dels en hos Avanza, dels en hos den vanliga banken. Bäst gillar jag Avanzas, friheten med handel och insättningar/uttag gör den klart mer användbar än den andra. Dessutom är det ett smidigt sätt att slippa krångel med deklaration och reavinster (-förluster).

Det är intressant att man inför olika typer av begränsningar och restriktioner beroende på hur man vill locka till sig kunder, och vilka kunder man vill ha. Det är tydligt att de vanliga bankerna egentligen inte vill hantera småsparare, antagligen för att det blir för dyrt. Att Avanza dessutom ger en massa extra förmåner vid sidan av talar väl sitt tydliga tecken. Givetvis är inte Avanza ensamma om det här, men det är dem jag känner bäst till, så jag låter bli att uttala mig om andra.

Det har inte talats särskilt mycket om det isländska vulkanutbrottets påverkan på ekonomin och marknaderna runt om i världen, men det bör vara ganska tydligt att det borde få någon form av effekt. Vissa bolag borde det gå bra för, medans andra, främst de som är beroende av flyget, borde drabbas negativt.

I teorin så borde väl t ex mina innehav i Bilia drabbas positivt av utbrottet - tydligen så kör folk mer bil och åker mer taxi nu när det inte går att flyga, och mina erfarenheter av Bilia här i storstan gör gällande att de får alla sina reservdelar genom marktransport från någon typ av centrallager på Hisingen. Inget flyg där inte. Dessutom är väl bildelar sådant som inte direkt lämpar sig för flygtransporter - ofta är det ju tunga, skrymmande saker som inte är så lönsamma att transportera annat än i bulk.

2 kommentarer:

  1. Intressant tanke, hur ser du på att investera i bilföretag på sikt.

    SvaraRadera
  2. Bilföretagen försöker anpassa sig så gott det går mot både en svikande kundkrets och åt en framtid där olja är en bristvara och koldioxid är beskattad av den ena anledningen eller den andra. Bilindustrin kommer nog att klara av att anpassa sig som global helhet, kanske mot elbilar eller annat, men de svenska och europeiska biltillverkarna kommer nog att få det tungt framöver. Därmed inte sagt att verkstads- och bilförsäljningskedjorna kommer att gå dåligt, service kommer att behövas och nya fordon kommer att införskaffas. Bilias köp av BMW Group Göteborg visar på en flexibilitet som kommer att behövas framigenom. DEt finns andra exempel också, kanske värt en egen postning.

    SvaraRadera