tisdag 4 september 2012

Planekonomi?

Så har då den sista Sovjetstaten fått något att glädjas åt! Trollhättan har fått en ny biltillverkare och man kan känna upprymdheten bakom (S) i Trollhättan när man uttrycker sin glädje över att "affären är klar". Den före detta fackmannen från Saab har av kamraterna i kommunen räddats undan arbetslöshet genom att erbjudas en roll i kommunens politiska ledning, något som de flesta av medlemmarna inte fått hjälp med.
 
Nåväl, som jag skrev redan igår är det positivt för Sverige och regionen att man, oavsett om det är tillfälligt eller permanent, lyckats lösa sysselsättningsfrågan för några av de som förlorade jobben i Trollhättan.
 
Att Nevs även fått klart att använda varumärket Saab tycker man är positivt, "både för Nevs och för Trollhättan", även om jag kan tycka att det är något oklart varför. Förvisso är det bra att ha ett känt varumärke och man hoppas säkert på att kunderna inte ska inse att det som en gång borgade för varumärket Saab nu är frånkopplat från verksamheten. Det finns säkert en stark Saab-känsla i Sverige som gör att många kommer att köpa bilarna, oavsett om de är kinesiska eller ej, bara de blir färdiga.
 
Utveckling av elbilar är kanske inte så enkelt som det framställs i media. Inte nog med att det till stora delar rör sig om ny teknik, det är dessutom kostsamt. Kostnaden för en elbil, eller ens en hybridbil, är mycket svåra att räkna hem och om inte slutpriset ska blir orealistiskt måste tillverkaren eller staten subventionera priset. Batteripaketen är kostsamma och med dagens elpriser blir energikostnaden i praktiken likställda med kostnaden för andra alternativa drivmedel.
 
I första läget kommer Nevs att anställa 75 personer. Det är i princip ingenting jämfört med de tusentals jobb som försvann när Saab till slut självdog efter GMs misslyckade försök att försätta bolaget i konkurs. Det rör sig dessutom om rena ledningsuppdrag; man har för avsikt att anställa ingenjörer i nästa fas och det är först efter något års utveckling som man kan hoppas på att det kommer att bli behov av någon produktion att tala om. I första läget för att få igång produktionslinan, i andra läget för att få igång själva produktionen.
 
Fördelen med hela affären är att Saab/Nevs nu fått möjlighet att strömlinjeforma både utveckling och produktion efter vad man faktiskt har behov av. Efter en konkurs gäller inga förtusregler och tidigare anställning bör inte värderas högre än faktiska färdigheter. Förhoppningsvis kan man rekrytera nya ledare som kan identifiera rätt personer att anställa, snarare än att ta in de som "varit där förr". Fast tyvärr brukar det inte bli så i (S)verige. Vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar