måndag 3 september 2012

Den där pensionen...

Dags att återkomma med några funderingar gällande pensionen.
 
Många har stora delar av sitt pensionssparande i olika fondlösningar idag. Pensionsbolagen är naturligtvis måna om att behålla sina framtida avgifter och det kapital som man bundit till sig under en lång period framöver, men för gemene man vore det bättre om man på egen hand kunde flytta runt sina pensionspengar lite som man själv vill.
 
Jag har i dagsläget ett flertal olika bolag som hanterar mindre belopp åt mig, både i nyare lösningar med "flytträtt" och i äldre lösningar som är totalt inlåsta. Dessutom i några bolag där delar av avtalspensionen finns och som därför känns än mer låst. Det kanske är dags att börja kika på det?
 
Bäst är kapitalet som finns hos en svensk storbank, det motsvarar en knapp månadslön med avgifter på mellan 500-1000 kr/år. Behöver jag påpeka att fondernas värdeökning inte är tillräckligt bra för att det ska finnas några pengar kvar när det är dags för pension? Att jag dessutom har en nyare pensionslösning i samma bolag med betydligt mer pengar innebär inte att jag kan slå ihop de två försäkringarna, eftersom den nyare försäkringen har flytträtt medan de gamla pengarna ligger låsta.
 
Tanken är nu att försöka flytta några av försäkringarna, företagsbetalda som avslutades vid anställningens slut och då övergick till individuellt pensionssparande, till Avanza. Fördelarna med Avanzas lösning är många, bland annat får man ett betydligt större utbud av fonder - som dessutom inkluderar de fonder som jag har idag - och att det inte existerar några avgifter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar