onsdag 30 mars 2011

Peak Saab?

Kan Saab ha nått sin topp? Produktionen var stängd igår utan att man gett någon riktig anledning och nu hörs röster om att Saab har problem att betala sina underleverantörer. Enligt lokaltidningen är det Schenker som inte utfört sina leveranser, de vill väl också ha betalt?

I GP bekräftar IF Metalls ordförande att produktionsstoppet beror på uteblivna leveranser, och Fordonskomponentgruppen uppger att Saab har haft svårt att betala sina leverantörer i tid. Saabs reklambyrå verkar också ha gett upp samarbetet.

Är det ett sammanträffande att Jan Åke Jonsson lämnar Saab just nu? Liksom jag tidigare skrivit undrar jag om inte Saabs allvarliga läge hör ihop med Jan Åkes beslut att lämna över.

Ett större företag kan hålla sig flytande en överraskande lång tid genom att dra ut på betalningar och försöka dribbla med skulder och åtaganden. Det viktigaste i Sverige är att lönerna betalas ut i tid, exakt hur man behandlar sina leverantörer är inte lika viktigt och är för det mesta helt okänt.

Saab har ett behov av att sälja omkring 80.000 bilar per år, med nuvarande organisation och produktionslinje, för att över huvud taget gå jämnt upp. Hur stor del av framtida investeringar som ingår i den siffran kan man undra, i värsta fall behöver man nå ännu högre volymer för att kunna slutföra utvecklingsarbetet med nya plattformar och nya bilmodeller. Fenix, som reser sig ur askan.

Nu i dagarna förlorade även Saab mot kronofogden i tingsrätten. Tvisten gäller Saabs ovilja att betala tillbaka pengar från den lönegaranti som betalades ut i samband med omstruktureringen. Saab har överklagat beslutet, 111 miljoner kronor står på spel, pengar som Saab med all sannolikhet redan gjort av med på annat håll. Det verkar finnas en del hål att fylla.

Det spås om Saabs framtid och i Trollhättan är man säkert positiva. Men ändå handlar det förmodligen om början på slutet. Jared Diamond beskriver i sin bok Collapse hur delar av mänskligheten om och om igen går undergången till mötes utan att inse vart det är på väg innan det är för sent.

När är sista Saaben byggd?

Allt är inte becksvart, i Trollhättan tror man på Saab.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar