torsdag 12 augusti 2010

Oavsiktligt uppehåll

Det blev ett oavsiktligt uppehåll i bloggandet, motivationen har sviktat men nu ska den förhoppningsvis vara tillbaka. Alternativt så får den forceras tillbaka.

Gårdagen blev ingen bra börsdag. Det verkar som om dåliga börsdagar är fler än bra börsdagar, ändå ökar portföljen i värde över tiden. Låt gå för att det påståendet är relativt - relativt när man börjar och relativt när man slutar.

Tack vare fonderna blev förlusten inte så stor under gårdagen, fondportföljen är mer balanserad mellan olika områden och inte lika beroende av Sverige som aktieportföljen. Inte så konstigt, aktierna är ju i svenska bolag.

Privata Affärer hade med en bilaga om Pensionen precis i tid för semestern, en i mina ögon ganska intetsägande trycksak. Jag kan inte säga att jag blev mycket klokare för det; den innehöll samma tips som alltid (hög risk på PPM, det är en liten del av sparandet) och en kort summering av olika pensionsformer och vilka alternativ man har.

En viktig slutsats som jag håller med om var att personer som inte betalar statlig inkomstskatt (dvs straffskatt för att de har det för bra) inte har någon större vinst av att spara i privat pensionssparande, utan att det i så fall är bättre att sätta pengarna i ett mindre låst och mer flexibelt alternativ, t ex en kapitalförsäkring. Som vanligt rekommenderar jag Avanza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar