måndag 16 augusti 2010

Piratpartist?

De senaste veckorna har jag försökt komma ikapp med de bloggar jag läser. I flera fall har jag kommit ikapp, i andra har jag ganska långt kvar. Dels beroende på hur intressanta inläggen är, dels beroende på hur noga jag läser dem.

Nu var det inte min läslista (tips: Google Reader) som jag skulle gå igenom, utan resultatet jag fick på Aftonbladets valkompass som jag hittade i en av bloggarna jag läser.

Först 30 påståenden att ta hänsyn till, ganska enkla att svara på, i alla fall om man har starka åsikter om det mesta.

Därefter ska man ange hur stort förtroende man har för de olika partiledarna. Mona Sahlin hamnar långt ner på min lista, liksom miljömupparna samt de som saknar politisk erfarenhet. Frågan om deras individuella kompetens betygsätter jag på liknande sätt, dock med Sahlin lite högre upp, förtroendet är förbrukat men jag tror att hon besitter någon form av kompetens.

Kvalifikationerna som statsminister är relativt enkelt - de är ungefär likvärdiga hela högen, med undantag från de som saknar erfarenhet och miljömupparna - jag vill inte ha två statsministrar.

Jag anger det som väldigt otroligt att jag röstar på Piratpartiet - jag vill inte ha ett litet parti i en vågmästarroll som "förstör" politiken för det block som "vinner" valet.

På något vis hamnar jag närmast Piratpartiet. Socialekonomiskt i höjd med Alliansen, men tack vare att jag progressivt/konservativt hamnar i närheten av mittlinjen väljer kompassen att skicka mig till Piratpartiet, förmodligen för att de inte har någon "riktig" politik i de flesta frågor, eller?

Nu ska vi inte kasta sten på Piratpartiet, de är kompetenta och integritetsfrågorna står högt på min agenda. Att ge polisiära befogenheter till privata intressen eller att lagra all kommunikation för att polisen i efterhand ska kunna hitta oegentligheter är två saker som jag är starkt emot - det hade varit bättre om polisen hade varit kompetent nog att själv utföra det arbete som behövs inom båda områdena.

Nä, jag är inte Piratpartist, i alla fall inte om jag inte blir väldigt missnöjd med övriga innan valet, vilket är osannolikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar