fredag 31 maj 2013

Förändring i PPM, men blir det bättre?

I Sverige utreder man saker, föreslår förändringar och fattar någon form av kompromissbeslut. Så brukar det gå till, och så blir det säkert även nu när PPM-utredningen ska presenteras. 

Jag upprepar min tidigare tro på att man behöver ha någon form av räntesparande som alternativ. Att tvinga in spararna i fondmarknaden är inte någon höjdarlösning, särskilt inte om marknaden skulle börja falla. Och räntefonder är som bekant inte garanterade uppgång, även om många tycks tro det.

En begränsning av urvalet av fonderna skulle nog gynna många. Spridningen i systemet är idag mycket stor och det är svårt att skilja fonderna åt. Samtidigt är det en typ av inlåsning som skulle vara störande för andra, mig själv inräknad. Jag vill ta ansvar och göra mina egna val snarare än att följa andra, det är en av de största anledningarna till att jag använder Avanza för mitt sparande och inte någon av storbankerna.

Utredningen presenteras 9:30 idag, det ska bli intressant att se om det dyker upp något utvecklande förslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar