tisdag 28 oktober 2014

I mörkret syns inget ljus, bara dimljus!

Det slår aldrig fel. Så fort det börjar bli mörkt ut upptäcker man två saker. Dels att det finns en hel del kamikaze-piloter som cyklar längs våra 70-, 80- och 90-vägar utan ordentlig belysning. Dels att bilister börjar tända sina dimljus.

Dimljusproblemet känns något mindre än vad det gjorde för några år sedan. Svaret ligger troligtvis i att allt fler bilar som säljs på den svenska marknaden är konfigurerade för att inte tillåta kombinationen av dimljus och halvljus som egentligen inte får användas i Sverige. Notera att man inte ens vid dimma får använda kombinationen utan om vädret så kräver ska man skifta från halvljus till dimljus.

Modern elektronik, eller rättare sagt elektronik som vi haft sedan före Apollo 11s månlandning, kan utan problem styra belysningen så att kombinationen inte är möjlig. Man kan rent av åstadkomma det med mekaniska kontakter... Och det verkar behövas eftersom reglerna tydligen inte är tydliga nog.

När det gäller cyklister så saknas framförallt ordentlig belysning bak. Utan en rejäl lampa fram kommer cyklisten inte särskilt långt, men att ljuset som är riktat bakåt saknas drabbar inte cyklisten själv utom i det fall då bakomvarande fordon inte upptäcker klantskallen förrän det är för sent.

Samma kategori människor tror ibland att de syns bättre med en blinkande röd diod i baklyktan. Man cyklar ju för att få motion men att ha en energikrävande lykta på dynamo eller batteri är tydligen för jobbigt. Problemet där är att en blinkande diod syns ännu sämre i mörkret, speciellt när det finns starka bakljus från andra fordon i den omedelbara närheten.

Sen har vi de kompletta idioterna (klassen syntes senast idag) som har en snygg sporthoj med hundratals växlar och en jättestrålkastare fram men som inte har någon belysning eller reflex över huvud taget bak. Hur tänker man då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar