onsdag 15 oktober 2014

Trafikvett och cykelöverfart

Det gick mig nästan förbi att det har införts både nya regler och nya trafikmärken den 1 september. Främst tycks det gälla nya regler för cykelöverfarter, något som känns... konstigt.

(Bildkälla: Transportstyrelsen.se)

I ett försök att förbättra trafiksituationen har man tagit bort ansvaret både från cyklisterna och från bilisterna. Jag vet inte vad man ska tro om det.

När det gäller övergångsställen är det relativt enkelt för bilister att hålla uppsikt och att faktiskt lämna företräde för gående; det rör sig om låga hastigheter och de som går är oftast tillräckligt försiktiga.

Med cyklister är situationen något annorlunda; dels känns det som att cyklister allt som oftast tycker att de själva är de enda som gör rätt och att de har rätt att göra som de vill, dels brukar det vara svårt att som bilist ha koll på cyklar som dyker upp både från oväntat håll och i relativt hög hastighet.

En annan ovana som många cyklister har är att de cyklar på vägarna i stället för på cykelbanorna. I vissa situationer kan det ställa till det, särskilt när ett gäng glada korvskinn (dvs cyklister i tighta tävlingskläder) tycker att de äger vägen och kan cykla 2-3 stycken i bredd även på en 70-väg. Rent livsfarligt, men liksom Romson kan den som har rätt inte ha fel.

Nog gnällt på cyklister. Glöm inte att ha ordentliga lampor både fram och bak (en ensam röd diod bak syns inte alls i höstmörkret) och vi som går kan ju försöka se till att vi har ordentligt med reflexer på oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar