onsdag 26 maj 2010

Mörker och solsken

Det ser mörkt ut på börsen, varje kontroll av kurser och portföljinnehav gör att man blir mer eller mindre deprimerad. Man ska säkert agera, men kanske inte agera för snabbt.

Att aktieportföljen tappar i värde, och dessutom snabbt, tänker jag i nuläget inte göra något åt. Innehaven i de större bolagen är relativt säkra i min mening, och innehaven i de mindre bolagen är tillräckligt stabila för att jag inte ska bli orolig av de plötsliga svängningar som drabbar dem.

Fondportföljen har jag börjat se över för att eventuellt vikta över lite mot räntefonder och lite mer stabila placeringar, mestadels för att skydda det totala innehavet mot en smärre katastrof.

Samtidigt ska man kanske påpeka att jag gör det här som en rolig hobby; pengarna jag har investerat är pengar som jag inte har något större behov av just nu och som därför kan få arbeta på egen hand hos Avanza. Jag förvärvsarbetar och är generellt sett nöjd med situationen, så det är ingen panik.

Däremot har jag funderingar gällande PPM, eller vad det nu ska kallas idag. Min något defensiva inställning (25% räntefond) bör bli ännu mer defensiv. Idén bakom är att försöka hitta en avvägning där man försöker få portföljen att växa på lång sikt utan att det för den sakens skull blir några extrema kast, varken åt ena eller åt andra hållet.

Samtidigt ska man komma ihåg att det är långt kvar till pensionen och att någon form av regering säkert kommer att hinna ändra spelets regler flera gånger innan man kommer dit.

Idag finns lite tid för fundering, jag ska försöka återkomma.

Dagens solsken finns utomhus, i alla fall här på Västkusten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar