torsdag 6 maj 2010

Pensionsfilosofi

Pensionsbolagen vill, naturligtvis för egen vinnings skull, få oss att spara till pensionen i dåliga, låsta, okontrollerade fonder.

Jag har sedan ungefär ett decennium tillbaka en arbetsgivarbetald pensionsfondförsäkring hos SEB Trygg Liv, eller vad de heter just nu. Den är bra på många sätt, men nu när den sedan länge ägs av mig personligen efter det att jag bytt jobb så har jag i princip ingen frihet alls i vad jag kan göra med mina pengar.

Jag kan välja från ett begränsat fondurval och ett begränsat antal fonder, jag kan inte komma åt pengarna ens om jag skulle vara döende och jag har ingen som helst möjlighet att bestämma hur pengarna ska hanteras vid en eventuell bortgång.

Och så ringer en pensionsrådgivare från ett annat bolag och vill 1) ge oberoende råd om hur jag ska pensionsspara privat. När jag påpekar att jag inte pensionssparar privat eftersom jag förlitar mig till företagets inbetalningar så tappar han intresset för pensioner men intresserar sig istället för mitt sparande där han vill få mig att 2) byta kapitalförsäkring. Under tillfällig förvirring frågar jag om de inte kan ge mig kostnadsfri oberoende rådgivning om mina arbetsgivarbetalda pensionsförsäkringar, eftersom det nu ändå var kostnadsfritt och oberoende och får då svaret att 4) "nej, det går inte, för vi är ett företag och vi måste tjäna pengar".

Finn fem fel är för enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar