fredag 28 maj 2010

Stabilitet

Äntligen lite stabilitet i portföljen, det känns som om det blivit en lugn fredag. Börsmäklarna kanske gick hem lite tidigare och sörplat champagne istället för att ställa till det för oss försöker förstå oss på vad som händer.

För att summera läget efter "krisen":

ABB har varit fortsatt stabilt, det händer itne mycket där. Det är inte så många tvära kast och kursen är i princip oförändrad sedan mitt köp för länge sedan. Eller rättare sagt, den är tillbaka där vi började.

Bilia har svängt upp och ner rejält, strax före utdelningen var kursen i närheten av 100:-, nu är den nere kring 90:-. Svängningarna är ganska stora, men det är att vänta när det rör sig om ett "mindre" bolag. Jag läste dessutom att Bilia har för avsikt att återköpa aktier under 2010, det kan ju komma att påverka kursen.

Ericsson har också varit förhållandevis stabilt, dock har kursen sjunkit i princip hela tiden sedan köpet.

Lundin mining är en jojo, kursen svänger hej vilt åt olika håll och man blir alltid överraskad åt ena eller andra hållet...

Det känns som om Swedbank sakta men säkert går nedåt, jag hade nog väntat mig lite mer stabilitet. Å andra sidan blev det Swedbank och inte Handelsbanken för min del, eftersom jag försökte sprida riskerna lite. Vilket bara är en dålig ursäkt egentligen - Swedbank har lägre kurs så det gick att få fler andelar för samma pengar.

TeliaSonera och Volvo har varit relativt stabila de med. Inga konstigheter där egentligen.

Inför nästa investering så funderar jag fortfarande på Olja, då Bull framförallt. Även Fortum verkar intressant, jag tänkte försöka hålla mig till saker som jag förstår mig på. Att elbranschen inte skulle tjäna pengar i rådande klimat är väl nästan helt otänkbart.

Ursäkta för en långrandig genomgång som troligtvis inte gav så mycket för någon annan. Men nu vet jag vad jag har gjort, i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar