torsdag 7 oktober 2010

Andra vägar...

Lokalpartiet Vägvalet har lyckats väcka lite uppmärksamhet kring de planerade vägtullarna i Göteborg. Eller trängselskatt som det kallas för att det ska få lite mer negativ klang.

Det är underligt att man i Göteborg över huvud taget försöker införa trängselskatt på det sätt man gör nu. Införandet tycks syfta till att håva in pengar där det går, snarare än att fokusera trafiken till de kringleder som inte existerar. Att man sedan vill ta betalt för en sträcka Europaväg (E6.20 genom stan) är än mer fascinerande - visserligen är det där trängseln är som värst periodvis, men det är också svårt att ta sig från södra Sverige och norrut någon annan väg.

För personer som av en eller annan anledning pendlar från norra delarna av Göteborg till de västra eller tvärtom går det inte att undvika tullarna, oavsett vilken väg man tar. Om man inte ska köra en omväg på flera mil, vill säga.

I andra ronden minskar man antalet betalstationer något, men problemet kvarstår - det finns inga alternativ till trängseln.

Betalstationen på Älvsborgsbron är bland det dummaste i hela förslaget då den egentligen ligger utanför hela trängselzonen, men samtidigt är placeringen viktig ur det inkomstbringande perspektivet. Och även för att ta bort möjligheten för pendlare att välja en annan väg.

Vad det här kommer att göra för den privatekonomiska situationen för hushållen i Göteborg är svårt att säga, men de som bor i stan och arbetar utanför eller på fel sida stan kommer att få ökade kostnader. Samtidigt finns det en risk för att bostäderna innanför zonen blir mindre attraktiva liksom kontors- och näringslivsfastigheter.

Om man tittar på den "nya" kartan ser man att det har lagts till betalstationer utmed E6 norrut på Hisingen. Varför? Det känns som att man försöker kompensera förlusterna man får genom att ta bort stationerna mellan AB Volvos olika fabriker och kontor genom att istället ta ut avgifterna i gränslandet till ett annat stort industriområde; utmed Göta älv från Ringön upp till Bäckebol.

Betalzonen är egentligen inte någon zon, utan ett zonformat område med tentakler ut på väl valda leder för att maximera intäkterna.

14 kommentarer:

  1. Som vanligt får det "snälla" svenska folket betala notan för ett godtyckligt avgiftsuttag!

    Eftersom jag bor i Västra delarna av staden måste jag betala trängselavgift på Älvsborgsbron på väg till mitt jobb på Hisingen!? Min väg går på intet sätt genom de centrala delarna av staden - det stämmer, det är bara ett sätt att vinstmaximera för kommunen - har inget med miljö att göra. Ibland önskar man att man var en STAT - då skulle man kunna stjäla av medborgarna och leva ganska gott!!! PROTESTERA NU!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det upprörande... Det är trafiken över älven man vill komma åt, samtidigt som man har ägnat årtionden att bygga upp industrier ute på Hisingen samtidigt som många bor på "fel sida".

    SvaraRadera
  3. Kollektivtrafik finns inte i er värld eller?

    SvaraRadera
  4. Gällande kollektivtrafiken så finns den och fungerar faktiskt förvånansvärt bra i Göteborg. Men trafiken går via ett antal knutpunkter vilket gör att man i många fall får väldigt långa restider på grund av antalet byten. Det är bara inne i centrum som det fungerar riktigt bra och där behövs väl inga bilar i alla fall?

    Det värsta är att man riktat in sig till stor del på genomfartstrafiken och inte på trafiken inom själva zonen, givetvis ska man ha så lite trafik som möjligt inne i centrala delarna av stan.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Varför vill du att personer som du rimligtvis inte känner, inte har en aning om deras levnadsförhållanden, ska åka kollektivt? Varför ska du ens ha en åsikt i frågan? Du får väl göra hur du vill, vi struntar i dina val.

    SvaraRadera
  6. Kent: Du svarar på en av de anonyma kommentarerna, tror jag. Själv tycker jag att det är upp till var och en hur han/hon vill resa, eftersom det i dagsläget ofta är ekonomin som styr och kollektivtrafiken är för dyr i förhållande till personbilstrafiken så är det givetvis många som väljer bilen.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte sagt att ni tvunget ska åka kollektivt. Jag tyckte bara det var konstigt att det inte togs upp alls. Det är ju trots allt ett bra alternativ. Oftast väldigt billigt om man köper månadsladdning.
    Så du Kent anser alltså att jag inte har rätt till en åsikt? Ingår inte det i de mänskliga rättigheterna?
    /Anonym

    SvaraRadera
  8. Mikael: Helt rätt, kollektivtrafiken passar många bra, priset kan vara rätt för en del. Precis som jag skrev är det viktigaste att var och en reser på det sätt han/hon är mest nöjd med, även om en del politiker vill tvinga fram förändringar med diverse svepskäl. Vägtullarna fyller inte sin funktion om de får för många att avstå från bilen eftersom de då inte ger den intäkt man räknar med.

    SvaraRadera
  9. Mike: Det bästa vore att bygga ut och göra kollektivtrafiken så bra att alla använder den. Då kan man skrota hela idén med vägtullar!

    SvaraRadera
  10. Jag har redan fixat min lösning!

    Har redan skaffat ett antal olika skyltar som jag alternerar.
    Jag kommer inte att betala en spänn på tullar, de kostnaderna har vi redan, sedan länge, betalat via skattsedeln.

    SvaraRadera
  11. Skulle varit bra om de kunde bygga ut spårvägar så att de går t.ex. ut till Volvo Torslanda, Arendal, Backa industriområde, alla de där område i Angered, cirkellinje runt Göteborg (att man slipper åka genom centrum) samt spårvägar från t.ex. Mölndal längst Frölunda-leden och över Älvsborgsbron. Då tror jag att många skulle parkera sina bilar. För även om det finns bussar är de inte lika smidiga som spårvägar och förutom det kör ju de på samma vägar som bilar och fastnar i bilköer. Så bygg ut spårvägar! Det måste ju dubbleras jämfört med dagens spårvägsnät.
    Själv bor jag nära Åbro i Mölndal och saknar en bra förbindelse ut till Volvo och Lindholmen. Men bilen tar det max 30 min enkel väg, med kollektiv trafik blir det nästan 1,5 timme. Så varför ska jag offra 2 timmar varje dag för att åka kollektivt? På de 2 timmar hinner jag göra väldigt mycket: laga mat, träna, vara med mitt barn..
    Det känns för mig att politikerna och alla de där som hatar bilister förstår inte att de extra timmar varje dag blir som en hel arbetsdag per vecka.

    SvaraRadera
  12. Det är ju helt omöjligt att få ett rättvist system. Lika bra att de slutar försöka och skrotar idén.
    För att hindra bilar att åka genom Örgryte för att komma från E6/Rv40 till E20 så har de inför en station vid Sankt Sigfridsgatan via en "tentakel". Tyvärr blir det så för mig som bor i östra delarna av stan och åker Rv40 till jobbet att jag måste betala även fast jag aldrig åker varken in eller ut genom zonen.
    Alternativt åker jag en rejäl omväg via Partille och Landvettervägen.

    SvaraRadera
  13. Dom kan inte ha alla hemma, att ha vägavgift på en motorväg är befängt.
    Ska vi som måste ta bilen till jobbet betala för att köra förbi Göteborg, fixa en alternativ väg för oss.
    Bygg färdigt ringleden.
    Jag är mer en trött på alla straffavgifter som vi bilister ska betala.
    Sätt vägtullarna vid ingångarna till centrum.

    SvaraRadera
  14. Många anonyma, kul att fler utnyttjar möjligheten... :-)

    Nä, trängselskatt på motorväg och genomfartsled är inte alls samma koncept som i Stockholm och det lär ställa till det en hel del.

    Det är väl fortfarande så att fordon registrerade i utlandet inte kan beskattas och i så fall gäller det väl att hitta ett sätt att registrera bilarna utomlands periodvis... Utländska fordon som befinner sig i Sverige för länge måste väl svenskregistreras?

    SvaraRadera