fredag 8 oktober 2010

Trafikkaos

Mitt inlägg igår gällande vägtullarna i Göteborg fick mycket uppmärksamhet, det är uppenbart att ämnet är viktigt i Västsverige. GP gjorde för övrigt en analys av kommentarerna nättidningen fått, den är bitvis underhållande att läsa.

Jag har fått inspiration från kommentarerna på bloggen och tänkte kommentera några av dem i ett lite längre inlägg.

Svenska folket tackar och tar emot för det mesta, man kan lura i oss nästan vad som helst och komma undan med det. Jag läste någonstans att Sverige sedan länge utbildar och uppfostrar en god generation arbetare - ungarna får tidigt lära sig att man ska vara som alla andra och inte sticka ut; det är fult att vara för bra och man ska lära sig att komma i tid och att sitta av tiden i skolan så att man kan göra samma sak på arbetsplatsen. Tyvärr är nog Sveriges tid som "arbetarland", dvs industritätt, över. Det är alltså dags att göra som signaturen Anonym uppmanar till; protestera!

Kollektivtrafiken i Göteborg fungerar bra. Men det saknas en ringled och flera direktlinjer för att systemet skall fungera för alla. Det görs analyser av människors pendlingsmönster, men lösningarna räcker inte till för att motivera Svensson att ställa bilen. Dessutom finns det en uppsjö av andra anledningar till varför man behöver bilen. Att försöka tvinga andra att åka kollektivt eller att kritisera de som tar bilen till jobbet är inte särskilt demokratiskt. Beroende på var man bor och var man arbetar tvingas man passera åtminstone en eller två knytpunkter i kollektivtrafiken, varje byte är förknippat med väntetid. Sedan ska man komma ihåg att inte heller spårvagnstrafiken är utan brister.

Vägarna kring Göteborg går till stor del genom Göteborg, vilket är den största bidragande anledningen till kaoset. E6 vid Tingstadstunneln är bland det sämsta som existerar - en genomfartsled i praktiken enfilig genom tunneln, mer så för södergående trafik men delvis även för norrgående. Det skapar kaos. Bättre hade varit att stänga av- och påfarterna närmast tunneln och bara låta E6:an gå igenom. Eller åtminstone att låsa två filer för europavägen. Det närmaste en kringled man kan komma är Norrleden - Hisingsleden - Älvsborgsbron -Västerleden - Söderleden, men här sätter man en betalstation mitt på bron. Det innebär att trafiken ändå kommer att gå genom Tingstadstunneln, det finns inga andra alternativ!

Att begränsa trafiken genom centrum är en god idé, men då gäller det att ha betalstationerna i anslutning till avfarterna från huvudlederna och in mot centrum. Dubbdäcksförbudet är väl bara ett steg i att få bort trafiken från de centrala delarna av Göteborg.

En av de anonyma kommentarerna innehåller ett praktiskt exempel, som tidsmässigt är ganska typiskt - det som tar 30 minuter med bil tar ofta över en timma med kollektivtrafiken. Man kan givetvis inte ta hänsyn till alla när man planerar lokaltrafiken, men då måste man också ha förstående för att många tvingas ta bilen för att inte se timmarna rusa iväg på bussen. Jag tillhör definitivt de som hellre lägger en timma extra på arbetet eller på mina fritidsintressen än att sitta på en buss. Signaturen Tomas påpekar att boende i de östra delarna måste passera tullarna även för resor österut, för att kunna komma upp på Rv40.

Ekonomiskt sett är det inte tillräckligt lönsamt att ställa bilen. Det lönar sig i många fall vid daglig pendling och om trafiken är någorlunda direkt, men om man har behov av att åka kollektivt någon dag per vecka blir det genast kostsamt. En enkelbiljett för en vuxen i Göteborg kostar 25 kronor hos Västtrafik, det innebär att de för två vuxna tur och retur kostar 100 kronor för en sträcka som kostar 15-20 kronor per väg med bil. Är det fler passagerare blir förtjänsten ännu större.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar