onsdag 13 oktober 2010

Reflektioner i hösthalkan

Det var minusgrader i Göteborgsområdet i morse. Jag vet inte om det var första gången eller om det hänt tidigare i höst.

Det verkar som om trafikanterna inte är medvetna om ishalka förrän de fått skrapa is från rutorna på bilen för att komma iväg på morgonen, har man sett det några gånger blir man immun mot varningstecknet men så här i början av säsongen innebär det att många sänker hastigheten och ökar avstånden. Mängden konstiga filbyten minskar också, det är en följd av att de som tar risker i vanliga fall är mer riskmedvetna nu.

Samtidigt går kampanjen "Stoppa biltrafiken" vidare. Halvards halkvarning är som alltid mycket läsvärd och behandlar i första hand förbudet mot dubbdäck. Införandet av vägtullar i Göteborg gör det omöjligt att ta sig igenom stan med en svenskregistrerad bil utan att det kostar lite extra och nu tänker man sätta automatiska pelare för att stoppa biltrafiken i innerstan.

Den sistnämnda idén är nog den bästa av de tre; dubbdäcksförbud orsakar mer skada än nytta, vägtullarna straffar de som pendlar till jobb i regionen men de automatiska pelarna ska bara se till att gator där man ändå inte får idka fordonstrafik under vissa tider på dygnet inte heller kan köra där. En lysnade idé, egentligen, men det lär inte dröja förrän någon panikslagen trafikant sätter bilen på stolpen. Minns bussrefugerna i Eklanda, där dröjde det inte många dagar förrän det stod en bil i gropen och varken bilar eller bussar kunde ta sig förbi.

De automatiska pelarna avser ersätta de manuella pelare som idag sköts av parkeringsvakterna, så någon riktigt förändring blir det inte.

För trafikinformation rekommenderas trafiken.nu, huvudnyhet för Göteborg idag tycks vara att dubbdäcksförbud gäller på Friggagatan och Odinsgatan från 1 oktober, dubbdäck är för övrigt tillåtna från den 1 oktober fram till den 15 april, vinterdäck är obligatoriska från den 1 december till den 31 mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar