måndag 25 april 2011

Lever Saab?

För en vecka sedan använde jag rubriken "Saab lever", på ett lite ord-vitsigt sätt kan man idag byta plats på orden och istället få rubriken "Lever Saab?".

Hela historien börjar bli tröttsam, ungefär som när GM ville sälja, lägga ner och inte sälja Saab samtidigt för något år sedan.

Nu när Riksgälden och regeringen båda kryper till korset och ändrar det de trodde på när de inte släppte in Antonov i förra vändan verkar det som att Europeiska Investeringsbanken, EIB, är det enda kvarvarande hindret. Eller möjligheten till räddning, om man vill vara elak.

I EIBs villkor gällande en eventuell affär finns bland annat ett villkor om att Saab ska säga upp hela EIB-lånet inom 90 dagar, drygt 2 miljarder kronor. Dessa 2 miljarder skall alltså återbetalas till EIB inom tre månader. Å ena sidan kan det vara ett sätt att sätta stopp för fastighetsaffären, å andra sidan kan det vara ett sätt att tvinga Saab att bete sig som regeringen egentligen vill, fast utan politisk kostnad för regeringen. Rörigt det där...

Det har blivit klart för allt fler att Saab är på väg mot undergång. Konstgjord andning måste avslutas vid någon punkt, tyvärr har Saab kört med full fart under en för lång tid och därför har den konstgjorda andningen inte lyckats hålla företaget vid liv under så lång tid som man kanske hoppats på.

Med lite tur kan man hitta intressenter som vill köpa de delar av Saab som fortfarande är en viktig sysselsättningsgivare i Trollhättan med omnejd. En kinesisk köpare som vill komma åt tillverkningen för att bygga billiga kinesiska bilar inom EU för den europeiska marknaden, kanske. En stor fabriksanläggning och ett stort antal arbetare som har få alternativ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar