tisdag 5 april 2011

Tidiga nedskärningar hade kunnat rädda Saab?

Saab Automobile har återigen drabbats av problem efter att inte ha kunnat betala sina leverantörer. Den här gången förnekar man inte ens faktum, säkert eftersom det misslyckades den första gången då IF Metall tyckte att det var lämpligt att gå ut i media och bekräfta stoppet på egen hand.

Samtidigt som DN konstaterar att Svenskarna slösar bort sin arbetstid slösar Saab bort sina pengar genom att betala för en enorm överkapacitet av sagda arbetskraft. Frågan är hur länge man kan betala för tillverkning av 80.000 bilar men bara sälja knappt hälften. Och ja, jag är medveten om att man bantat bort visstidsanställda och viss inhyrd hjälp, men faktum kvarstår - man når inte den försäljningstakt som behövs för vinst.

Troligtvis hade man kunnat hålla Saab vid liv betydligt längre tid om man tidigt skurit ner i kapaciteten där det går, dvs genom att minska antalet anställda. Men det är inte enkelt i (S)verige.

En som trots allt kan vara ganska nöjd är Victor Muller som lyckats plocka hem rejält med pengar ändå. Fast det var han väl värd, utan honom hade Saab gått i graven för länge sedan, Muller är nog den typ av ledare som behövs för att rädda kvar jobben på Saab, om inte det svenska mediadrevet bestämmer sig för att sätta efter honom på grund av hans höga lön om och när nedskärningarna på Saab börjar ta fart. Lite konstigt förresten att rubrikerna i både GP och DN är desamma, eller kanske inte?

Å andra sidan tycks alla, inklusive EIB, pressa ut så mycket godis som möjligt ur Saab medan bolaget fortfarande visar någon livskraft alls. Det kanske inte är konstigt att det blir svårt med finanserna, trots allt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar