Problemet är precis att ett dubbdäcksförbud slår något godtyckligt. Många bilägare har sedan länge odubbade vinterdäck, kanske av komfortskäl eller för att det är nödvändigt om man ofta reser utomlands vintertid, men många kör fortfarande på dubbade däck. Och vinterdäcken är fortfarande lagliga efter 4-5 år (minst 3mm mönsterdjup).
Jag tycker fortfarande att det är konstigt att myndigheterna väljer bort säkerheten och istället värnar om miljön på ytterst tveksamma grunder. Halvards halkvarning har väldigt mycket intressant information i ämnet, särskilt om de luftprover som gjorts i andra länder, leta bland de äldre inläggen.
Ett alternativ vore att införa mer selektiva dubbdäcksförbud. Förbjud de bilar som enligt Transportstyrelsen är "säkra nog" att köra med dubbdäck, främst nyare bilar med fyrhjulsdrift. Bilar som av helt andra skäl inte är särskilt miljövänliga, med andra ord.
Eller förbjud dubbdäck helt och hållet; börja med att förbjuda försäljningen från nästa år så kommer dubbdäcken att fasas ut på sikt. Fast då krävs det förstås att snöröjning och isbekämpning fungerar till 100%, vilket det inte har gjort på åtskilliga år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar