fredag 19 november 2010

Kan Saab överleva?

Saab Automobile meddelade igår att man inte förlänger kontrakten för omkring 200 visstidsanställda, främst personer som återanställts efter att har förlorat sina jobb i Saabs första nedskärningsvåg för något år sedan.

Att det är en personlig tragedi för de som förlorar jobben är självklart, men kan man verkligen säga att det var oväntat? Naturligtvis är det otrevligt att få sluta jobbet i samband med jul, men förhoppningsvis har de inte lyckats överkonsumera dyra julklappar än...

Man hoppas kunna återanställa flera av de som nu står utan arbete efter några månader igen, men är det inte dags att ta saken i egna händer och försöka hitta ett alternativ?

Man har haft som mål att under sälja 45000 bilar globalt och 12000 i Sverige, siffror som i slutet av oktober reviderades och slutade med ett nytt mål på 9000 bilar i Sverige, Saabs starkaste marknad. Och hur många av de bilarna går till Saab-anställda genom ANA i Trollhättan?

Lokalpatrioter finns det gått om, t ex lokaltidningen som i juni rapporterade om att Saabs försäljning ökade för första gången på två år. Visserligen från siffror nära noll till högre siffror lite längre ifrån nollan, men ändå.

Är det här slutet för Saab, eller början på något nytt? Det som talar mot Saab är att man redan har tappat marknadsandelar i den tuffa konkurrensen på personbilsmarknaden samtidigt som produkterna inte är tillräckligt bra för att nå hela vägen fram. Och med lägre volymer riskerar man också ökande risk för sämre genomsnittlig kvalitet.

Vem vill köpa en bil som kanske inte tillverkas längre om två år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar