onsdag 10 november 2010

Resultat av dubbdäcksförbud i kombination med halka


Dubbdäcksförbud har införts i Göteborg och i går kom den första snön. Förbud mot dubbdäck innebär att man måste ställa högre krav på snöröjningen i hela regionen, något som man under gårdagen visade att man inte hade tagit hänsyn till.

Vägarna kring Kungälv-Ytterby-Marstrand, som ligger direkt i anslutning till Göteborgs kommun var dåligt förberedda för morgontrafiken vilket orsakade kaos på flera större vägar. På GP rapporteras om 71 olyckor i Västra Götaland under tisdagen, en nyhet som kan vara en profetia om framtiden om ingenting förändras.

Antingen måste man bättra på snöröjning och saltning så att man kan garantera säkerheten i ett helt dubbfritt Sverige, något som i praktiken innebär salt- och snöröjningsberedskap dygnet runt, eller ta bort möjligheten för kommunerna att införa trafikfarliga åtgärder på godtycklig bas.

Givetvis orsakas en stor del av olyckorna tidigt på vintern av dåligt förberedda förare eller av okunniga förare som tar onödigt stora risker. Och en del av olyckorna är säkert sådana som inte hade kunnat gå att undvika eftersom de orsakats av oförutsägbara situationer.

Trafikverket har påstått att de är bättre förberedda än tidigare år, mycket beroende på föregående års kaotiska situation, något som facket tillbakavisar.

Det intressanta med det senaste kaoset är att det ändå rörde sig om förhållandevis lite snö... Naturligtvis är temperaturer kring noll förrädiska för vinterbilen eftersom det snabbt bildas is, där odubbade däck är ganska verkningslösa.

Prognoserna visar att snön fortsätter falla över helgen, kanske bäst att stanna hemma?

Haralds halkvarning har flera intressanta artiklar om ämnet, bland annat om nya motioner i riksdagen gällande utredning av dubbdäcksförbudet.


1 kommentar:

  1. Just dessa olyckor tycker jag är lite svårt att koppla till det "moderna" dubbdäcksförbudet. Snarare en massa sommardäck på vägarna.

    Förbud är principiellt fel!

    SvaraRadera