tisdag 16 november 2010

På portföljfronten intet nytt

Det var ett tag sedan jag kommenterade investeringarna, så det är dags igen.

Gårdagen gav positiv utveckling av innehaven, annars har det varit en period av nedgångar. Senaste 30 dagarna ligger någon procent plus, vilket är bättre än index. Jag är nöjd med min balanserade portfölj och kommer framigenom att arbeta med att öka på varje enskilt innehav snarare än att hitta nya "vinnare".

Den stora besvikelsen är Ericsson, som gått sämre än väntat oavsett vilken period man tittar på. Men som mina övriga investeringar är det tänkt att vara ett långsiktigt innehav och då är den korta utvecklingen mindre intressant. Min förlust så här långt ligger på 12%, betydligt sämre än övriga innehav, de flesta ligger annars på plussidan.

Bilia tycks ha hittat en ny stabilitet kring 120:-, trevligt att det går såpass bra.

Missa inte heller Avanzas Sparkonto+Klarna, nuvarande ränta är 1,30% vilket är betydligt bättre än att ha sparpengarna på ett räntefritt konto hos någon av storbankerna (Swedbank: 0,90% e-sparkonto, Handelsbanken: 0,20% sparkonto, SEB: 0,75% Enkla Sparkontot).

Handelsbankens Framtidskonto ger 1,25% i rörlig ränta, men pengarna är låsta i minst 12 månader. Man kan så vitt jag förstår ha ett antal Framtidskonton med varierande löptid och flytta vidare pengarna när bindningstiden går ut, men det är betydligt enklare med Avanza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar