onsdag 17 november 2010

Trafiksäkerheten först

Som vanligt vid den här tiden på året skrivs det en hel del om trafiksäkerhet. Allt fler har börjat köra med vinterdäck trots att det inte är krav på det förrän från den 1 december, många kör med dubbade vinterdäck även här i Göteborg, tack för det!

Alla tillverkare av konsumtionsprodukter tycker om att påpeka att man ska köpa nytt så ofta som möjligt. Det gäller TV-apparater, mobiltelefoner, datorer och givetvis även bilar. Trots att åldern tydligen inte är avgörande för däckens kvalitet väljer GP ändå att påpeka att däcken blir bättre varje år på grund av ny teknik.

Notera också att GPs artikel, som refererar till VTI:s råd om vinterdäck, påpekar en annan sak - nämligen att många bilägare avvaktar en eller två säsonger extra med att byta ut sina gamla dubbdäck för att se hur eventuella dubbdäcksförbud slår i framtiden eller för att verkligen köra slut på de gamla däcken innan man införskaffar nya odubbade däck.

Visst finns även risken att många väljer att placera sina gamla framdäck bak på sin framhjulsdrivna bil för att slita ner de oftast betydligt bättre bakdäcken innan man byter till odubbat? Sådana som i vanliga fall hade valt att byta två däck men som måste byta alla fyra samtidigt för att kunna övergå till odubbat?

Hos VTI finns för övrigt följande intressanta text:
Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har generellt sett jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på våt is, där de dubbade är bättre. De odubbade däcken för mellaneuropeiska förhållanden är genomgående sämre vid snö- och isväglag.

På barmark är de dubbfria vinterdäcken för mellaneuropeiska förhållanden bäst, medan dubbade vinterdäck ger något bättre väggrepp än de dubbfria vinterdäcken för nordiska förhållanden.¨
Läs texten två gånger. Dubbade vinterdäck är bättre än odubbat på våt is, annars är de jämförbara vid vinterväglag. På barmark är dubbade vinterdäck bättre än dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden.

1 kommentar:

  1. Ja, sett enbart utifrån säkerhet är dubbdäcken säkert bäst, men det finns andra aspekter av ett däck.

    Dubbdäck får som bekant inte användas på alla gator, och heller inte i alla länder (bl.a inte i Tyskland). Dubbdäck har också datum mellan vilka de måste tas av, medan dubbfria ger mer utrymme att vara flexibel med datumen då man byter sina däck. Dessutom blir åkkomforten på asfalt ofta bättre utan dubb.

    Jag tycker att dessa fördelar mer än väl uppväger att man också får köra lite saktare de dagar det är riktigt halt.

    SvaraRadera