onsdag 22 augusti 2012

Alla på hjul se upp!

Nu när arbetandet drar igång efter semestern och stan fylls av studenter och andra som vill ta sig fram börjar klagomålen över cykeltrafikanternas utsatta position åter florera i pressen. "Det är riskabelt att cykla i Göteborg", om man får tro rubriken. Själv skulle jag vilja påstå att det är farligt att cykla överallt, särskilt om man inte är medveten om riskerna och om man inte tar sitt eget ansvar som cyklist.
 
Göteborg har väldigt många cykelbanor jämfört med andra städer runt om i världen, ändå tycks cyklisterna föredra att cykla i vägrenen, oavsett trafikmängd och oavsett väg. Cyklister är ofta ännu aggressivare trafikanter än vad bilisterna beskylls för att vara, något som de av oss som faktiskt tar en promenad emellanåt bittert fått erfara.
 
Läser man artikeln påpekas att många av riskerna är förknippade med cyklandet snarare än andra trafikanter. Många olyckor sker i halka, 70% av olyckorna är singelolyckor och många slutar i tragiska skador. Det intressanta här är egentligen att det är cyklisterna själva som är farliga, och inte den omgivande trafiken.
 
I en stad som Göteborg där salt för halkbekämpning i de allra flesta fall inte är tillåtet så blir det svårt att göra cykelbanorna säkra och framkomliga för cyklister även på vintern. Dessutom är det i många fall inte kommunen, utan villägare med angränsande tomter som har ansvaret för snöröjningen, ett faktum som i många fall är okänt och som i de allra flesta fall åtminstone inte efterföljs. Det är inte alla villaägare som har kraft och möjlighet att se till att cykelbanorna är röjda dygnet runt. Dessutom inom tio meter från tomtgränsen, något som kan vara obegripligt när cykelbanan inte ens ligger i anslutning till tomten utan en bit bort och kanske inte går att nå från den egna tomten.
 
Problemen vintertid visar för övrigt på riskerna med en närbesläktad fråga - dubbdäcksförbudet. I och med att man inte kan salta cykelbanorna utan enbart plogar - och då gärna utan att ha det dyra, fina plogbladet mot asfalten för att inte skada det - så är det svårt att få cykelbanorna rena nog för en säker trafik på gummidäck. Samma sak gäller i förlängningen även för vanliga vägar. Ska man förbjuda dubbdäck måste man se till att få bort snö och is på vägarna och hålla den borta dygnet runt! Och det gäller inte enbart på de gator där dubbdäcksförbud gäller utan även betydligt längre ut från stadskärnan! Det är inte många av de som tvingas köra dubbfritt som bara transporterar sig fram och tillbaka inom området med förbud!
 
Nej, någon borde ta ansvar, men vi borde nog inte förlita oss på Göteborgs överbetalda sossemaffia.
 
Och, ett tips till den cyklande journalisten på GP: försök att hålla dig till de cykelleder som trots allt existerar. Cyklister är farliga på vägen men farligare på trottoaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar