tisdag 7 augusti 2012

Premiepensionsstrategi

Jag har vid ett flertal tillfällen påpekat bristerna i Premiepensionssystemet, framförallt att investeringsformerna är för få, att handeln är för långsam och att antalet valda fonder även det är för få. Det är förvisso inte särskilt mycket pengar det rör sig om, men det är ändå viktigt att inse att man inte tillåts full valfrihet inom Premiepensionen på ett sätt som kan gynna den enskilde. Framförallt saknar jag möjligheten att utan avgifter och fondhandel kunna avsätta delar av mitt sparande på ett rent räntebärande konto. I praktiken kan man istället välja räntefonder, men samtliga räntefonder är förknippade med avgifter vilket gör att de i ett dåligt ekonomiskt läge ändå kan komma att kosta mer än nödvändigt.
 
Instabiliteten de senaste månaderna har lett mig in på en mer defensiv strategi, jag ligger nu på ungefär 65% räntefonder. Dessa är kryddade med lika delar aktefonder inom tillväxtmarknad, global och Sverige med förhoppningen att uppgången tidigare till viss del ska kunna skyddas av räntefonderna samtidigt som aktiefonderna ger en möjlighet, om än begränsad, att vara med på en eventuell uppgång.
 
En snabb analys av PPM-systemet gav mig för ett tag sedan insikten att den strategi som hade varit bäst, räknat från början av PPM-systemet, hade varit att investera 100% i räntefonder och sedan hålla fast vid dessa. Givetvis kan man genom byten vid exakt rätt tillfälle skaffa sig en bättre utveckling, men hade man hållt fast vid räntefond sedan starten så hade man idag haft bättre utveckling än merparten av det svenska folket. Inte så konstigt, vi har uppmuntrats att spela bort vår framtida pension, konspiratoriskt kan man undra om inte syftet är att ta bort uppmärksamheten från det faktum att vårt nuvarande pensionssystem inte håller i längden. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många arbetande för att kunna betala de pensioner som vi under 1900-talet lovat bort till våra äldre och i viss del även till oss själva.
 
Avanza Zero är ett populärt val i ett land som plötsligt och utan förklaring fått för sig att avgiften är det enda som påverkar pensionen på sikt. Avanza Zero ingår i min portfölj, men bara till en liten del. Som jag ser det är min tillvaro ändå hårt knuten till den svenska marknaden, där jag lever och arbetar. Mina andra investeringar i aktier är dessutom till stor del knutna till den svenska marknaden, vilket innebär ytterligare en anledning att hålla sig borta från Sverige i pensionsportföljen.
 
Men vem bryr sig, egentligen? I slutändan lär vi ändå få dela på de pengar som finns kvar när det är dags för pension...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar