tisdag 14 augusti 2012

En bra idé är inte alltid en bra idé...

Det går inte så bra för Facebook som det förutspåddes. Det som en gång var en bra idé på pappret och som resulterade i en av de mest omtalade börsintroduktionerna på senare år visade sig bli ett platt fall när aktien väl introducerades.
 
Att ta steget ut på den öppna aktiemarknaden är en stor operation, och det krävs mycket för att lyckas. I modern tid använder man media för att locka till sig investeringar - mindre bolag skickar informationsblad med olika tidningar beroende på hur mycket kapital de har och hur mycket kapital de vill/förväntar sig att få medan de riktigt stora använder mediauppbådet som den cirkus det egentligen är.
 
Facebook ligger för närvarande nästan 45% ner, en nedgång som måste tyda på en inte helt marknadsmässig introduktionskurs.
 
På torsdag öppnas portarna för tidiga aktieägare att sälja sitt innehav i Facebook, vilket gör ytterligare kursfall sannolikt snarare än en risk.
 
Onlinetjänsterna är numera väldigt många och användningsområdena exploateras hänsynslöst. Det gör att gränserna för olika tjänster suddas ut och det som en gång var en social meddelandesite har helt plötsligt blivit ett multiverktyg, om än med många nyare delar knappt hjälpligt påklistrade på ramen.
 
I mångt och mycket liknar Facebook Googles tjänster, men Googles tjänster är betydligt fler och har en betydligt större publik. Undantaget tycks vara Google+, som inte alls lockat den mängd användare man först trodde var möjligt, säkerligen mycket tack vare att många redan använder Facebook och därför inte har behov av Google+, oavsett som de är inbitna Google-fans eller inte.
 
Nej, det verkar som att det finns en del fallutrymme kvar till botten för Facebook.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar