tisdag 7 augusti 2012

Saabaffären inte över för Spyker

Det är väl knappast förvånande att Victor Muller nu ger sig på General Motors i ett försöka att få tillbaka delar av det han förlorat på affären. Under hela processen arbetade GM för en nedläggning av Saab men motståndet från framförallt svenska politiker och svenska makthavare blev till slut så stort att man tvingades sälja - trots att man hela tiden hävdat att det enda som var ekonomiskt försvarbart var en nedläggning.
 
Det hör till sakens natur att köparen - i det här fallet först Koenigsegg och senare Spyker - inte har full insyn eller full förståelse för det tillstånd som bolaget befinner sig i och att man som köpare måste vara skeptisk till det säljaren berättar. GM fick ta många smällar, framförallt i svensk media, för att man försökte få till en slutgiltig nedläggning av Saab tidigt i processen. Meningarna gick isär, själv var jag tidigt för en nedläggning eller åtminstone en rejäl nedskärning av verksamheten, något som svensk media och den allmäna opinionen totalt motarbetade.
 
I Sverige har man rätt till arbete och det är statens uppgift att försvara arbetstagaren, även genom att gå in och stödja fördömda bolag om det så behövs. Inställningen är inte riktigt sund, det gagnar ingen att staten gör förluster i så krisfyllda branscher som fordonsindustrin och initiativen kring Fouriertransform och andra alternativa satsningar hade haft större nytta av pengarna vilket i slutändan hade gett mindre förluster för den svenska staten och i slutändan det svenska folket.
 
Victor Muller är bland de som har minst skuld i det hela, han gjorde ett i alla fall ett försök att vända Saab till ett fungerande företag, men i socialdemokratins Trollhättan är det arbetsgivarens enda uppgift att se till att arbetstagaren får behålla sitt jobb och sin lön. General Motors lade krokben för Saabs produktion och i desperata försök att bibehålla politikernas förtroende gjorde Saabs ledning då det enda som kunde rädda bilden av ett fungerande företag - man fortsatte betala ut löner och ha folk kvar i produktionen även när produktionen stått stilla i flera månader.
 
Sista ordet är inte sagt i den här historien, men förhoppningsvis kommer Trollhättan att få se elbilar rulla ut ur fabriken vid Stallbacka industriområde inom några år.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar