tisdag 15 juni 2010

Banker och räntor

Att banker förväntas leva på räntor är det nog inte många som ifrågasätter, det måste vara lite skillnad mellan inlåningsräntorna och utlåningsräntorna, annars finns det ingen marginal till att anställa folk och ha ett trevligt kontor där man kan bjuda på kaffe. Notera att jag trots att det låter lite lätt ironiskt inte är negativ till konceptet.

Vad som däremot upprör mig något är att man ständigt tvingas övervaka och förhandla med bankerna. De rabatter som man frikostigt ges när man tar lån hos dem, dvs den marginal som bankerna har att spela med för att göra sig mer attraktiva gentemot konkurrenterna, är ofta tidsbegränsade och kräver att man kontrollerar för att de skall vidhållas. Detta trots att banken "vet" att man är en sur kund som spelar ut bankerna mot varandra.

De flesta gånger jag har påpekat att en rabatt har gått ut, eller har varit på väg att gå ut, har de snabbt och vänligt förlängt rabatten och allt har varit frid och fröjd i ett år eller hur lång tid de nu utlovat rabatten. Men som sagt var, det gäller att ha koll tolv månader senare.

För att ha kontroll över vissa årligen återkommande fenomen, såsom ränterabatter och villkorsändringsdagar för lån använder jag Google Calendar. Det är ett bra, externt verktyg som kan användas för att skicka ut så många påminnelsemail att man blir förbannad på sitt forna jag när de börjar dimpa ner i inkorgen flera gånger om dagen. Men de fyller sitt syfte, man kan påminna sig själv långt in i framtiden, och Google är för närvarande mer beständigt än datorer, jobb och mobiltelefoner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar