måndag 21 juni 2010

Lundin Petroleum

Blev lite nyfiken på Lundin Petroleum efter den senaste tidens skriverier från Tomas Bodström, som verkar vara en av få som hakat upp sig på bolaget och dess påstådda brott mot mäsnkliga rättigheter.

Tittar man på aktieguiden för Lundin Petroleum hos Avanza finns det inte mycket som tyder på någon kris till följd av den senaste tidens prat om utredningar. Kursen har mestadels gått neråt sedan mitten av 2008.

Bodström har för övrigt hängt upp sig på det till den milda grad att när media nu inte lyckas skapa negativa rubriker kring Bildt, så tycker Bodström att Bildt åtminstone borde ta en time-out. Eller hur det nu var.

Det kanske är dags att börja skilja på sak och person?

Själv har jag svårt att tänka mig att Bildt själv varit aktivt initativtagande till något som påstås ha börjat ett drygt decennium innan han kom in i bolaget och dessutom tror jag inte att det svenska bolaget och dess ledning heller har varit särskilt drivande i folkmordsfrågan.

LUPE låg i min intressesfär för ett tag sedan, men jag tror att oljeprospektering är lite väl riskabelt för att jag ska våga ge mig in i bolaget utan att ytterligare sätta mig in i det först. Dessutom vill jag inte sumpa mina chanser att bli utrikes-(eller för den delen justitie-)minister i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar