torsdag 17 juni 2010

Kollaps

Jag kan inte riktigt släppa det här med hur mänskligheten aldrig verkar kunna lära sig av sina misstag. För övrigt gäller det alla typer av situationer och organisationer där människor är inblandade. Förutom Collapse av Jared Diamond finns det andra böcker på samma tema, fast med annan utgångspunkt i diskussionen, till exempel This Time is Different av Reinhart & Rogoff.

En del av problemet tycks vara att människor visst lär sig, men att organisationer och grupperingar av individer inte har något kollektivt minne. Med jämna mellanrum gör man alltså om misstag som gjorts tidigare, oftast i tron att man är bättre nu eller att det är annorlunda den här gången.

This Time is Different visar med historiska data hur vi gång på gång upprepar samma ekonomiska misstag som på sikt leder fram till kollapser och kriser. Collapse visar å sin sida på hur människan gång på gång förstört sin omgivning och underskattat naturen till den grad att det kostat hela populationen, eller stora delar av den, livet.

Många drömmer om att bli ekonomiskt oberoende, antingen genom spel eller genom att "lyckas" på börsen. Man sitter helt enkelt och tittar på när livet går, och väntar på att något positivt skall hända. För ett försvinnande litet fåtal fungerar det, men det finns andra sätt som ger nästan garanterad framgång. Man måste bygga sin ekonomiska framtid långsamt och omsorgsfullt, annars kan det gå käpprätt åt skogen. Fort.

Min nuvarande strategi går ut på att bygga upp en aktie- och fondportfölj med hjälp av medel som jag inte behöver på annat håll. Det är ett långsiktigt sparande, även om det är oerhört svårt att definiera långsiktigt - saker som förändrar livet händer nästan dagligen och man vore genant dum om man höll sig till sin linje oavsett vad som händer.

Parallellt med detta försöker jag minimera lån och andra långsiktiga ekonomiska åtaganden. Att minimera innebär ofta att amortera och att undvika dumma köp, det lyckas för det mesta men inte alltid. Notera att jag tidigare skrivit om boende som en kostnad och inte som en investering. Det är en uppfattning som jag delar med många andra, jag vet...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar