fredag 4 juni 2010

PPM

Det finns mycket att säga om premiepensionen, väldigt lite av det jag har att säga är positivt. Möjligtvis är det bra att man själv kan ta ansvar och ha lite kontroll, men där slutar nog de positiva omdömena.

Vill man kontrollera status på sitt konto ska man nu gå till http://www.pensionsmyndigheten.se och sedan logga in. Eftersom jag är för lat och dessutom för envis för att ge mig så går jag fortfarande till http://www.ppm.nu. Det är kortare att skriva och för så korta adresser så orkar jag inte lägga till bokmärken. Där omdirigeras man till den förstnämnda platsen, men man får även ett meddelande på köpet om att man gått till en gammal myndighets adress. Detta eftersom Premiepensionsmyndigheten inte längre är en egen myndighet utan har slagits ihop med något annat till Pensionsmyndigheten. Samma folk, samma affärsidé.

En bra sak med den nya sidan är iofs att man ser hur försvinnande liten PPM-delen av pensionen är, något som man kanske inte är så medveten om ute i landet, vad vet jag?

För ett par dagar sedan läste jag i Privata Affärers nyhetsbrev att handel med PPM-fonderna skulle inledas för att placera nya pengar i systemet, dvs fondrabatter och arvsvinster. Enligt Privata Affärer inleds handeln på tisdag (jag tolkar det som tisdagen den 9:e juni, artikeln skrevs i onsdags). Jag loggar alltså in på PM (pensionsmyndigheten) för att kolla läget och för att hitta mer information, jag trodde helt enkelt att det skulle gå snabbare än att gå till Privata Affärer och leta upp nyheten igen.

Tji fick jag, det var inte alls enkelt att hitta den informationen hos PM. Under rubriken Driftstörningar (som inloggad) finns planerade tekniska avbrott, men så vitt jag kan se ingenting om planerad handel som kommer att göra annan handel omöjlig i flera dagar.

Det hade varit annorlunda om jag inte hade loggat in via www.ppm.nu, eftersom PM:s hemsida informerar om insättningarna, men det finns som sagt inte mycket att hämta efter det att man väl loggat in. Rörigt? Ja, definitivt.

Men som sagt var, de negativa sidorna i hur man hanterar Premiepensionen är så många att man knappt orkar ta tag i det. Jag har skrivit en del om det tidigare.

Nej, eventuella byten får vänta till den här handeln både inletts och är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar