torsdag 24 juni 2010

Premiepension inför sommaren

Dat är dags att se över Premiepensionen innan sommaren, det lär inte bli något väldigt fokus på den typen av aktiviteter i semesterperioden så det är bäst att se till att man inte spårar ur.

Mitt PPM ligger +6% sedan årsskiftet, att jämföra med Avanzas PPM-strategi som ligger på +1,5%. Ganska bra, kan man uppnå en årlig avkastning på 6% så ska man vara nöjd, kan man nå det på ett halvår så ska man vara ännu mera nöjd. Nu gick det ju inte så bra 2008, så 6% genomsnitt når jag inte upp i än.

Vad finns då i portföljen?

Indien - Tillväxtmarknad, bra utsikter, bra återhämtning. Bra avkastning så här långt under året. Fast jag tror att tillväxten kommer att bromsas ner i framtiden, det är bara svårt att sia om när.

Afrika - Jag tror - och många med mig - att det här är nästa tillväxtområde. Det gäller bara att ha koll på fonderna, liksom Asien-fonder kan Afrika-fonder vara ganska begränsade i vilka marknader de investerar i. Fonden jag har har gått bra, inte lika bra som Indienfonden men betydligt bättre än mina Sverigefonder.

Skagen Kon-Tiki - bra tillväxmarknadsfond med bra historik som dock nyligen bytt förvaltare. Fondens avgift är resultatbaserad, något som jag inte ifrågasätter. Jag tittar bara på vilken tillväxt jag får, bryr mig inte om hur mycket de drar i avgifter. +6% i år är i och för sig inte något jättebra resultat, men det duger.

Global räntefond - noterad i Euro. Känns som en bra grundplåt, med det är en ytterst liten del av PPM-pengarna som ligger där.

Medicin - investerade i Bioteknik efter rekommendation någonstans (kan ha varit Twoship), det är denna jag funderar på att byta ut inför sommaren. Ligger på -5% sedan köp, helt enkelt inte så bra som jag hade tänkt mig.

Vad är då alternativen?

Jag har ett par alternativ som jag funderar på att ersätta bioteknikfonden med;

Ryssland - en klassiker. Högrisk.
Skagen Kon-Tiki - utökat innehav.
Räntefond - säkrare inför sommarens förväntade nedgångar.
Avanza Zero - svensk indexfond, kan gå lite hur som helst, tror jag.

Jag saknar bra rådgivning på PPM-sidan, finns det några bra gratis rådgivningssiter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar