fredag 4 juni 2010

Bloglänkar

Jag tänkte inleda fredagen med att länka till några intressanta bloginlägg jag läst de senaste dagarna:

Finansmamman skriver om aktier i investmentbolag som alternativ till fonder. Jag har själv funderat på det, framförallt efter den artikel i Privata Affärer som Finansmamman refererar till. Det känns som ett bra alternativ, särskilt med de kommentarer om utdelningar som anges i både artikeln och i inlägget. Artikeln finns säkert tillgänglig, men då endast för prenumeranter som kan ladda ner den som pdf.

Cornucopia? skriver ett ganska roligt inlägg om hur båda sidorna i Ship-to-Gaza-härvan borde tilldelas Darwin Awards. Man kan inte annat än hålla med. Där finns också den israeliska försvarsmaktens filmer inbäddade, intressanta att se även om jag inte riktigt litar på att de inte har klippt bort sådant som äventyrar deras eget rykte, t ex skottlossning ombord på ett fartyg.

På tal om Ship to Gaza så skriver Morgonsur en mer balanserad analys av det inträffade.

Cornucopia? har ett intressant inlägg som ligger närmare det verkliga ämnet för bloggen, dvs privatekonomi. Det handlar om lögnen om att bostaden är en investering. Det är bara att hålla med, bostaden är i de allra flesta fall en (nödvändig) kostnad och inte en investering, inte ens på lång sikt. Det finns intressanta kalkyler i inlägget, jag rekommenderar verkligen att man läser det. Jag känner igen idéerna från annat håll, återkommer säkert i frågan längre fram. Notera att jag skrev om nästan samma sak dagen innan, dock utan förstärkande kalkyl och mer fokuserat på boende som sparform.

Sådär, då har jag försett er med lite trevlig och intressant läsning fram tills dess att jag själv kommer igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar