tisdag 29 juni 2010

Platt fall

Börsen faller nu på morgonen, svårt att missa det.

Lundin Mining har gjort ett rejält fall de senaste dagarna, trots upprepade köprekommendationer och stigande riktkurser. Jag frågar mig om nedgången kan ha något med den senaste tidens uppmärksamhet kring Lundin Oil (Lundin Petroleum) den senaste tiden.

Mycket av uppgången den senaste tiden är utraderad, flera av innehaven är tillbaka på minussidan från mina köp. Surt, men det är ju semestertider.

--

Vill man ha lite mer koll på sin privatekonomi kan man kasta ett öga på Balansekonomi, som drivs av bland andra Charlie Söderberg från TV3:s Lyxfällan. På hemsidan finns bland annat 5 tips om hur man kan sommarstäda sin ekonomi, bra tips i sig men inte så mycket nytt, definitivt inte för den som har lite koll själv.

De kommenterar det självklara - att det är mer ekonomiskt att spara än att amortera om man kan få högre sparränta än låneränta. Är man dessutom villig att chansa på fonder eller aktier finns det i nuläget goda förutsättningar för att man ska tjäna på att investera jämfört med att amortera.

Det görs även reklam för Balansbladet, Balansekonomis finansiella hjälpmedel för att få koll på privatekonomin. Jag har kikat på det för länge sedan, det visade sig då att mitt eget Excel-ark med motsvarande information var mer detaljerat och bättre passade mitt sätt att tänka, men för den som inte har möjlighet att konstruera något eget så är Balansbladet en utmärkt hjälp.

Har man inte Microsoft Excel men vill försöka sig på ett kalkylblad ändå kan man använda Google Docs eller OpenOffice.org Calc, som till stor del har samma funktionalitet men är gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar