lördag 11 september 2010

Dags att fokusera

Det här skulle handla om privatekonomi och min väg mot rikedom snarare än politik. Men det är svårt att hålla sig borta från politiken just nu. Jag vill dessutom kommentera teknik och den tekniska utvecklingen i samhället.

Jag har noterat att länkning till bland andra GP och DN med ping via Twingly ger rejält ökad trafik. Intressant, jag har försökt att bara länka tillbaka till artiklar som rör de ämnen jag skriver om och inte rada upp en massa korslänkar i slutet av varje inlägg för att få en massa trafik, jag har sett att många andra har gjort så.

Jag har inte aktiverat någon form av inkomstgivande reklam eller dylikt, jag tycker mest att reklamen är i vägen i alla fall. Om trafiken ökar rejält kan det kanske bli så, men just nu avstår jag.

Inför den närmsta framtiden har jag följande punkter som jag har tänkt att följa upp:
  1. Recensioner av bland annat böcker i ämnet privatekonomi. Jag vill tipsa andra om bra litteratur som ger insikt och kanske lite nya idéer. Det kan nog bli en och annan varning också, det finns en hel del dålig litteratur i ämnet. Minns Cocktail med Tom Cruise, när jag såg den som tonåring tyckte jag att han var ganska töntig med sin "framgångs-litteratur", men nu, drygt 20 år senare, har jag själv läst en hel del i ämnet.
  2. Valet måste naturligtvis kommenteras. Mina åsikter är nog ganska lätta att genomskåda, men jag upplåter till var och en att dra slutsatser. Jag läser ganska många politikers bloggar och hinner tyvärr inte kommentera allt som jag skulle vilja kommentera. Thomas Bodströms blog är en favorit, han ger mig insikter i hur "andra sidan" tänker. Eller i alla fall hur Bodström själv tänker. Kul kille.
  3. Investeringar och börsens rörelser och hur det påverkar min privatekonomi. Jag har tänkt om och börjat bygga min portfölj på långsiktiga aktieinvesteringar snarare än relativt kortsiktiga fondinvesteringar. Dessutom finns det en hel del att säga om bolån och hur bostadsmarknaden påverkar hushållets situation.
  4. Teknik - här har jag en hel del att teoretisera om, men alldeles för lite tid för att hinna med i nuläget.
Det kommer säkert att bli en del annat också, men jag ska försöka hålla mig till ämnet så långt det går.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar