onsdag 15 september 2010

Det här är bara patetiskt...

Någon har lyckats producera en rapport åt Trafikverket där nyttan med dubbade däck framgår. Claes Tingvall kommenterar detta med "Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vad vi trott tidigare." Hur dum får man bli?!?

Det här är samma myndighet som (under diverse namn de senaste åren) gång på gång hävdat att alldeles för många dör till följd av partiklarna som rivs upp av dubbdäcken och att man därför måste förbjuda användningen för att få ner luftföroreningen.

När man nu inför dubbdäcksförbud på vissa gator i bland annat Göteborg och Stockholm backar Trafikverket och manar till eftertanke bland kommunerna innan ett sådant förbud införs. Dessutom påpekar man att förbud kanske är bra i södra Sverige medan det inte är välövertänkt i norra Sverige.

Kommunerna inför dubbdäcksförbud på vissa gator med hänvisning till att man kommer att vinterväghålla dessa gator bättre. Problemet är att det inte räcker; hela regionen måste ha acceptabel vinterväghållning överallt för att ett sådant resonemang ska hålla. Varje gång det blir vinterväglag på västkusten blir det totalt kaos eftersom kommunerna inte satsar på vinterväghållningen och den således kommer igång väldigt sent och då i vad som kan liknas vid slumpmässiga åtgärder där de ansvariga haft tid och möjlighet att sköta densamma.

Göteborgs kommuns information visar att man som boende i området kan få dispens för att få köra med dubbdäck, men vad hjälper det?

10 kommentarer:

  1. Sänk farten på vintern. Att det skall vara så svårt att förstå att det är hastigheten vs väglaget!

    SvaraRadera
  2. carlh:

    Det är lite naivt att tro att sänkt hastighet är rätt svar på vinterkörning i storstäder och omkring dessa. Det är i många fall svårt att sänka hastigheten ytterligare; att köra på för låg växel i låg hastighet är det tyvärr alldeles för få svenska trafikanter som klarar av.

    En sänkning av hastigheten till noll är visserligen säkert men själva transporten uppfyller inte syftet.

    Mitt inlägg handlar egentligen om två andra saker; dels det faktum att Trafikverket svänger fram och tillbaka hej vilt i frågan, dels att det är absurt att man beslutar att vissa gator i stadsmiljö ska förbjudas för att teoretiskt minska halten av partiklar som möjligtvis kan vara farliga på lång sikt. Mer konstruktivt hade varit att förbjuda trafik helt och hållet på sagda gator, om det nu är bättre miljö man är ute efter. Året runt.

    Jag tänker inte gå in i debatten mer än för att vädra mina egna åsikter, men Halvards Halkvarning (http://halvardnilsson.blogspot.com/) har följt ämnet betydligt längre och mer ingående.

    För övrigt hänvisar Trafikverket inte över huvud taget till att sänkt hastighet skulle minska risken, det vågar de inte. Istället drar de till med att de bara rekommenderar att NYAR bilar med ELEKTRONISK STYRD STABILISERING kör utan dubbdäck. I praktiken är det ju en icke-rekommendation - man rekommenderar helt enkelt att de egna reglerna inte bör följas av gemene man.

    SvaraRadera
  3. Ja detta var ju väntat att dubbdäcken är dom säkraste! Jag har provat att köra med odubbat på vintervägar å dom var inget att ha. När jag sedan kör med min egna bil med dubbade däck kändes det betydligt säkrare!
    Jag kommer aldrig att köra odubbat!!!

    SvaraRadera
  4. Eller så kan man ju köpa BRA odubbade vinterdäck...

    SvaraRadera
  5. Glöm inte bullerproblemet!:
    Dubbade däck genererar mer buller.
    Desutom omöjliggör de att man kan sanera extremt bullriga gator genom att anlägga tyst asfalt, något som man gör med stor framgång i tex Holland (som har ett klimat som mycket liknar västkustens).
    Holland har totalförbud mot dubbdäck, men knappast fler trafikdödsfall per capita. Däremot sundare buller/partikelnivåer i sina stadsmiljöer.

    SvaraRadera
  6. Så länge man saltar behövs dubbdäck för de värsta klåparna, det gör att vi ständigt kör i antingen slask eller på is. Skippa saltet så kan vi skippa dubbarna med!

    SvaraRadera
  7. Alla tester visar att de bästa dubbfria däcken inte vinner över de sämsta dubbade på isigt underlag. Och hur är halkan i Göteborgsområdet? Jo isigt.... Jag kommer köra vidare på mina dubb, kör 100 mil i veckan varav max 5 i stan och jag tänker inte riskera de andra 95 för dubbfritt... Och nej, hastigheten är inte på långa vägar lika viktiga som avstånden!!!! Varför inte göra som i Oslo, införa en avgift istället så de som måste ha dubb får betala för det extra slitaget? Miljön finns det ju ännu inga tester som svart på vitt bevisar att partiklarna minskar, bara teorier! //en från norr som flyttat söderut

    SvaraRadera
  8. Anonym: Har inte Holland lite mindre vinterföre på vägarna än stora delar av Sverige?

    SvaraRadera
  9. Gäller det även s.k. friktionsdäck (vinter)?

    SvaraRadera
  10. Det blev bra drag i kommentarerna efter GP:s artikel, kul att se! Det var skönt att få lite medhåll i kommentarerna även om en diskussion blir intressantare med lite argumentation.

    Ett av de stora problemen i just Göteborg är som nämns ovan att vi har is på vägarna och inte snö eller snömodd som på många andra ställen. Klimatet och det geografiska läget gör att vi ofta ligger runt nollstrecket och att det kan bildas isfläckar även om temperaturen i omgivningen är över noll.

    Förra året var ett undantag, men då kunde man ändå vara tacksam om man hade dubbdäck på eftersom Göteborgs kommun inte ens var i närheten av att klara av snöröjningen.

    SvaraRadera