måndag 20 september 2010

Nu gäller det att ta ansvar...

Igår undrade jag om Sverige verkligen har mer än ett parti, jag tycker personligen att alliansen och de rödgröna ligger nära varandra. Under valvakan visade det sig att det faktiskt är så, Sverigedemokraterna hade jag mer eller mindre räknat bort.

Sverigedemokraterna tycks ha störst stöd i södra Sverige, den del av Sverige som historiskt sett är minst svensk och mest dansk. Själv tycker jag att det är ironiskt, att landområden som införlivades i Sverige först under senare delen av 1600-talet är grogrund för ett parti som säger sig sätta Sverige i första hand.

Med det sagt så kan man gå vidare till analysen av hur partierna betedde sig i går kväll. Vad man än tycker om Sverigedemokraterna så är de invalda i riksdagen av folket, de har större folkstöd än både Vänsterpartiet och Kristdemokraterna. Det faktum att de kan bli invalda trots att övriga partier inte ens vill ta i dem med tång visar, faktiskt, att vi har en demokrati.

De rödgröna vägrar samarbeta med Alliansen och Alliansen själv har inte idag ensam majoritet i riksdagen. Frågan är då vems ansvaret är för att se till att vi inte hamnar i en situation där de rödgröna så totalt stänger dörren för samarbete att Sverigedemokraterna ändå får en betydande roll i riksdagen.

Det är naturligtvis skönt att den Socialdemokratiska epoken är slut, om det nu går att bilda en minoritetsregering i det nu rådande läget. Jag tror att det värsta som kan hända just nu är att Sverige går till omval, vad händer i så fall?

Reinfeldt öppnar för samarbete med Miljöpartiet, som snabbt säger sig vara ointresserade av att styra tillsammans med Moderaterna. Jag tolkar det som att Miljöpartiet föredrar en regering som måste låta sig styras av Sverigedemokraterna. Återstår att se hur rumsrena Sverigedemokraterna har blivit, att öppet vilja begränsa invandringen är i sig inte främlingsfientligt.

Jag undrar hur Socialdemokratens valfiske i förorterna har fallit ut. Risken är att det är den typen av aktioner som har minskat Alliansens mandat och istället öppnat för Sverigedemokraterna. Desperata åtgärder slår ofta tillbaka på något sätt. Valdeltagandet är rekordhögt, vilket innebär att vi nu är mer demokratiskt representerade än tidigare.

Några frågor kvarstår:

Vart tog Piratpartiet vägen?

Hur lång tid tar det innan Mona Sahlin avgår? Hon är arrogant, otrevlig och en dålig förebild för svenska folket. Thomas Bodström framhäver att hon har tre gånger så lång erfarenhet av att sitta i regeringen som Fredrik Reinfeldt. Skulle det vara positivt???

3 kommentarer:

  1. Jag reagerade starkt på de sk "etablerade" partiernas agerande mot nyinvalda SD. De talar sig varma för att alla människor har lika värde och ska behandlas med respekt. Vad hände.... de vägrade tala med Jimmy Åkesson, skulle inte sitta i samma rum som honom mm. Sånt kallar jag mobbing. Är det verkligen tillåtet att behandla demokratiskt valda personer på det här sättet. Man säger sig vägra samarbeta med dem - vad händer då med dem som då röstat på SD - de har alltså ingen talan alls? Vi ska ha yttrandefrihet i Sverige - hur rimmar det med att vi absolut inte får kritisera invandringspolitiken. Alla vet att det inte fungerar bra men man får inte säga det för då är man invandrarfientlig.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är bra att SD kom in i Riksdagen. Inte för att jag delar deras åsikter rakt av men jag tror de kan rätta upp invandrarpolitiken något. Få bort segrationen som jag anser är ett av de största problemen med invandringen. När de kommer till Sverige så hamnar de i områden där deras landsmän redan bor och därför klarar de sig utan att lära sig vårt språk och vår kultur. Utan kunskaper i svenska blir det svårt att få jobb.
    Jag har jobbat som sjuksköterska och har många gånger haft problem med kollegor som kan svenska bra men man förstår inte nyanserna i språket. Det har många gånger lett till att vi inte förstått varandra när vi vårdat patienter, några gånger kunde det blivit riktigt allvarligt. Det gäller även utländska läkare som pratat med patienter som sen behöver översättning av någon annan för att förstå vad läkaren sa!! När det gäller vård är sådant väldigt allvarligt.
    Jag tycker också att det ställs krav på oss svenskar att vi ska anstränga oss att förstå en invandrares knackiga språk utan att de ska göra samma ansträngning. Om jag inte förstår så är det mig det är fel på.....
    Sånt retar mig faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte helt säker på att det är BRA att SD kom in i riksdagen; jag har tidigare avvisat Piratpartiet på samma grund. Enfrågepartier eller partier som har väldigt litet stöd får ofta en vågmästarroll där de får alldeles för mycket makt i förhållande till hur många röster de faktiskt har fått.

    SvaraRadera