söndag 19 september 2010

Har vi mer än ett parti i Sverige?

Det talas givetvis mycket om valet idag, om slutspurt och kampanjavslut, om rödgröna och alliansen, men vad har vi för val egentligen?

De båda blocken ligger nära varandra. Många tycks inte förstå det eller är för inbitna på sin egen religiösa tro på ett parti för att lyfta blicken och inse hur lite det egentligen skiljer. Och faktum är att det kan skada Sverige på sikt.

Trots att jag är ointresserad av utgången av valet har jag ändå planerat att sitta uppe och valvaka. Något onödigt, kan tyckas, eftersom valet inte är helt avgjort förrän om någon dag eller så, när samtliga röster räknats.

Sverigedemokraterna har möjlighet att komma in i riksdagen, vissa opinionsundersökningar visar på att de kan nå 4%-spärren. Det har blivit en hel del liv om det i media och i debatterna mellan de andra partierna. Att politikerna gapar om att "låsa ute" ett folkvalt parti från regeringen tycker jag är oerhört fascinerande. Om nu folket lägger sin röst på Sverigedemokraterna så har väl de andra politikerna en skyldighet att följa folkets röst? Eller?

Jag vill lika lite ha Sverigedemokraterna i en vågmästarroll som jag vill ha Miljöpartiet eller Piratpartiet där. Att ett parti som har fått en bråkdel av rösterna ska få någon som helst makt är egentligen absurt. Eller?

Samtidigt gör det mig lite förvirrad att Socialdemokraterna anstränger sig till det yttersta för att få folk som egentligen är ointresserade av politik till vallokalerna för att rösta. Det känns desperat att åka runt i Bergsjön i Göteborg och räfsa ihop röstberättigade för att på det sättet få fler röster. Eller?

Och varför skyltar man med Mona Sahlin nu när man har möjlighet att gömma henne i en debatthåla någonstans och hoppas på att de väljare som inte gillar henne helt sonika glömmer bort att hon finns, på själva valdagen?

För egen del vill jag ha Alliansen kvar. Hur det blir med det lär vi väl (nästan) veta om några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar