lördag 11 september 2010

Recension: Vägen till din första miljon av Schildfat, Tobias (Uppdaterat 2010-09-21)


Vägen till din första miljon Alla kan bygga en egen pengamaskin av Tobias Schildfat.
ISBN: 978-91-86047-15-3
Kan beställas från Adlibris och Bokus

Böcker om privatekonomi och den vanliga människans väg mot ekonomisk frihet är populära just nu. Det är många som skriver i ämnet och det finns givetvis en stor marknad när alla ska bli rika på en gång. Många letar säkert efter böcker som skrivits efter finanskrisen, eftersom den här finanskrisen var annorlunda och det gäller således att hitta litteratur som väger in det i sina råd och rekommendationer.

Boken innehåller många tänkvärda reflektioner, men den påpekar ofta det uppenbara - att man måste spara för att kunna få ihop ett kapital. Det mesta är självklart om man är någorlunda insatt i matematik och ekonomi; grundprincipen är att man varje månad ska sätta undan 10% av sina inkomster till långsiktiga placeringar, främst aktier.

Tobias Schildfat har en egen hemsida, Min Pengamaskin, där han presenterar boken och delar med sig av sina erfarenheter i blogformat.

Grundidén är som sagt var att man ska investera 10% av sina inkomster, något som verkar väldigt populärt just nu. Handelsbanken ger rådet i sin internetbank och det finns ett flertal böcker som baserar sig på samma grund. 10% av inkomsten, varje månad och varje år, ger en hel del pengar i slutändan. Kan man dessutom, som Tobias säger sig använda som argument, få 15% utdelning på investeringarna, då tar det inte många år att bygga upp sin första miljon.

Som jag nämnde i inledningen så är mycket självklart, men det är ändå en positiv upplevelse att läsa texten och nicka igenkännande. Många av oss är i stort behov att få bekräftelse och det kanske är just det man får. Till exempel är jag plågsamt medveten om att min ekonomi anpassas i första hand efter mina inkomster, inte efter mina utgifter. Jag förbrukar löpande mer pengar än vad jag borde.

Samtidigt är Tobias medveten om att det finnas annat i livet än pengar. Jag har tidigare påpekat att boende enligt mitt synsätt är en kostnad och inte en investering, som många tycks tro. Att en stark ekonomi ger stora möjligheter på lånemarknaden och att man måste förhandla med bankerna är också något jag lärt mig genom åren.

Sammanfattningsvis är boken väldigt läsvärd, trots att mycket av det som skrivs i den är nästintill självklart. Det är en mycket bra sammanfattning av hur man kan sköta sin ekonomi och ett alternativ för att planera framtiden.

Vill man vara cynisk kanske man kan säga att jag gillar boken eftersom Tobias Schildfat verkar dela min uppfattning om positiv egen ekonomi. Trots att hTextfärgan är ekonom och före detta banktjänsteman.

Enligt kommentarerna på bloggen skall koderna nu fungera igen.

[varningen om att engångskoden inte fungerade är borttagen]

För de som prenumererar på Privata Affärer finns en artikel om Tobias och boken i nummer 5, 2010.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Tyvärr har vi haft lite problem med engångskoderna till boken. Vi beklagar detta men det ska nu vara löst. Har du eller någon annan även fortsatta problem tveka inte att kontakta oss på 08-506 33 000.
    Mvh Mika Burman Götz
    Nordnet

    SvaraRadera