måndag 6 september 2010

Någon annan räddar Saab

Saab har en skuld till länsstyrelsen i Västra Götaland på drygt 110 miljoner kronor, men Saab bestrider kravet och hänvisar till ackordsuppgörelsen under rekonstruktionen och vill därför bara betala tillbaka 25% av beloppet.

Någon annan (skattebetalarna) ska alltså återigen gå in och rädda en större svensk arbetsgivare, dessutom en som redan fått kraftigt statligt stöd.

Samtidigt kritiserar Bodström att "regeringen valt Spyker" som köpare. På vilket sätt regeringen skulle agerat om den varit Socialdemokratisk hade varit en intressant vinkling - skulle staten köpt förlustbolaget Saab?

Under en debatt tidigt under bilindustrikrisen nämnde arbetarrörelsens representanter att "staten skulle köpa Saab och Volvo och driva sjukhus för vinsterna". Vilka sjukhus kan man driva med förluster av den storleksordningen som åtminstone Saab och troligtvis även Volvo har gjort och skulle göra under statligt styre?

4 kommentarer:

  1. Innan du trasslar in dig i nånting mer....
    Kan du precicera det "kraftiga statliga stödet" du hänvisar till?
    Mig veterligen har inte staten stöttat Saab med någonting förutom länstyrelsens lönegarantier, som företagen betalt in själva sedan tidigare. ta inte upp lånegarantierna för det har inte kostat staten en krona.

    SvaraRadera
  2. Ett något rörigt inlägg, jag håller med. Lite otydligt formulerat; Saab har fått pengar till utveckling, om man ska bokföra de pengarna som stöd eller inte låter jag vara osagt.

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article426885.ece

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article267283.ece

    SvaraRadera
  3. Tja, det är fem bolag som delar på de pengar du hänvisar till. Saab står dessutom för hälften av kostanaden. Inte illa med den ekonomin.
    Jag tycker att man ska ha perspektiv innan man ställer sig i den skränande skaran av negativa populister map Saab.
    Du hänvisar till 80 miljoner till fem företag...däribland ABB och Bombardier enl artikeln. Jag tror att Staten betalar ännu mer till medicinsk forskning,och annan teknologi.
    Sen kan man ju ta in byggprojekt map transporter, som Hallandsåsen tex 10-15 miljarder för 10minuters kortare restid..., Norrlandsbanan för runt 20 miljarder i slutnota...som knappt används.

    Skulle tro att elbilsutveckling ger en bättre payoff jämfört med de andra projekten.
    Som sagt, det är en populistisk och mindre noggräknad skara som sparkar på Saab...ställ dig inte till dom utan ha perspektiv. /Tack Anonym igen...

    SvaraRadera
  4. Saabinvesteringar i det här läget är antingen ett sätt att hålla ett lyckat företag över vattenytan tills dess att det klarar sig på egen hand - eller ett sätt att dämpa fallet när bilindustrin fasas ut.

    Att företag försöker att undvika kostnader som man inte måste ta är precis vad man kan vänta sig. I just det här fallet handlar det om att låta de anställda (tillsammans med resterande del av befolkningen i regionen) genom skatter själva finansiera 75% av den lön de lyfte när företaget var under rekonstruktion.

    SvaraRadera