onsdag 29 september 2010

Portföljrapport

Dags för en liten avrapportering gällande portföljen.

I dagsläget är fördelningen fonder drygt en tredjedel. Målsättningen var från början att ha ungefär halva kapitalet i fonder, men av olika anledningar har jag viktat om. Den viktigaste insikten jag har kommit till är att fondavgifterna spelar en ganska stor roll, därför använder jag mig bara av fonder där jag genom fonden kommer åt en extern marknad (ex Ryssland, Kina, Turkiet) eller en fond med låg avgifter (ex Avanza Zero, utan avgifter).

Resterande två tredjedelar består i dagsläget av tio olika aktier. Vilka kan den nyfikne enkelt lista ut, det är bara att gå igenom mina gamla blogpostningar och se vad som köpts.

Enligt min uppfattning är två av mina aktieposter i bolag som är lite mindre och därför också lite mer riskfyllda. Resten består av relativt stabila storbolag. Direktavkastningen är ca 2,5%, baserat på föregående års utdelning och dagens aktiekurs. Dubbelt så högt som inlåningsräntan, alltså (1,25% på Sparkonto+ Klarna).

Konjunkturinstitutet uppger nu att hushållens och företagens stämning är på topp, det är alltså inte så många som tror på en s.k. double dip, får man anta.

Glöm inte heller att växla in era 50-öringar, om ni har så stor mängd att det lönar sig att gå till banken. Jag tömde spargrisen i panik härom dagen men hittade inte mer än tre 50-öringar i mynthögen som trillade ut. Knappt värt besväret, alltså.

Sedan kan ju den som vill försöka utöka sina bolån senast i morgon, innan bolånetaket införs. Tyvärr är det så att de som skulle behöva utnyttja möjligheten sannolikt redan tidigare hade svårt att få nya lån. För bankerna lånar mer än gärna ut till den som kan betala, inte sant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar