fredag 10 september 2010

Det rullar på för Volvo

Volvo Lastvagnar har gått bra sedan krisen, aktien blev en lysande investering för egen del och nu trappar Volvo upp tillverkningen ytterligare. Sett från dagens perspektiv måste det ha varit en bra lösning att avskilja personbilstillverkningen från resterande delar.

Volvo är en av de långsiktiga investeringarna jag har gjort, aktien har hängt med i portföljen ett bra tag. Värdeökningen är över 100%, det är i alla fall jag stolt över.

I dagens inledande uppgång märks även Bilia, men som jag tidigare påpekat kan man nästan räkna med att de mindre bolagen gör större svängningar än vad de stora gör. Intressant är att den gamla Volvo-kedjan inte bara utökat med först Renault och sedan Ford utan nu även köpt upp BMW-återförsäljare i både Göteborg (BMW Group Göteborg) och Stockholm (Bilcentralen i Stockholm AB). Den affären kan komma att höja Volvos anseende i Sverige samtidigt som man kan locka över före detta Volvoägare till BMW. Fast så länge bilhallarna är fysiskt åtskilda kan det vara svårt.

Intressant i fordonsvärlden är också att Volvo Personvagnar återigen minskar antalet "godkända" leverantörer. Det handlar givetvis om att både pressa priserna genom att skrämma leverantörerna till hårdare avtal och om att minska hanteringen kring olika leverantörer. För riktigt stora företag kanske det finns pengar att tjäna, men det finns också risker och problem förknippat med att inte godkänna vilka leverantörer som helst. Man tvingar en del leverantörer att sälja sina produkter genom de godkända kontakterna, något som antingen ökar priset genom att ytterligare en part ska ha sin del av kakan eller som bidrar till att leverantörerna blir än mer pressade.

I går träffades även Fordonskomponentgruppen på Chalmers för att gemensamt diskutera "vägen till internationalisering". 440 leverantörer som, får man hoppas, inte har alla ägg i korgarna märkta Volvo, Volvo och Saab. Saabs ordförande Victor Müller pratar gärna om Saab 9-2 och tekniksamarbete med en icke namngiven konkurrent. Kanske BMW där också? Jag noterar även att man har funderingar på att notera Spyker Cars även på Stockholmsbörsen, om det nu finns någon som vill investera sina slantar där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar