tisdag 14 september 2010

Flytten fortsätter...

Volvo Personvagnar har styrelsemöte här på Västkusten. Styreslseordförande Li Shufu lägger fram planer på att tillverka över 300.000 Volvobilar i Kina, något som kommer att dubblera Volvos globala produktion.

Det ska bli intressant att se var Volvo tar vägen härifrån. Den kinesiska staten är via investmentbolag ägare till 49% av Volvo Personvagnar och förväntar sig givetvis att kamraterna på hemmaplan får sin del av kakan.

Så länge det går bra och marginalerna är goda kommer Volvo fortsätta att tillverkas i Europa (Göteborg och Gent), men vad händer när nästa kris kommer? Finns det en marknad i Europa för bilar som Volvo?

Den gamla slagdängan att Volvo och Saab gör fel bilar är totalt urlöjlig, naturligtvis. På marknaden spelar det ingen roll hur miljövänlig man är, där är miljöperspektivet bara en del av helheten. Maud ställde sig på miljömupparnas sida och proklamerade att det var de stora bilarna som var de svenska biltillverkarnas största problem - trots att Volvos största framgångar röntes med den inte helt okända XC90 - den största svensktillverkade bilen, som Mauds ord till trots, är ganska liten på den globala marknaden.

Hur som helst - i och med att man bygger nya Volvo-fabriker i Kina har man en väldigt bra anledning att kopiera allt som finns i Sverige och Belgien när det gäller tillverkningsteknik och metoder.

Geelys hemsida är roligast på kinesiska. Google Translate kan översätta till godtyckligt språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar