torsdag 30 september 2010

Vad hände med svensk motorkonstruktion?

Volvo Personvagnar och Saab Automobile får alltid mycket utrymme i (väst-) svensk media.

Volvo tycks ha problem med att möta kraven för Euro 5 med sina små dieselmotorer, och ersättaren till etanolmotorerna dröjer. GP får det att låta som om Euro 5-kraven (Wikipedia) är något nytt som tagit Volvo fullständigt på sängen, men det rör sig om regler som sedan länge är kända.

I media tycks Saabs "samarbete" med BMW vara hett, bilden som målas upp är mer av ett samarbete än ett rent köp, även om det i just det här fallet rör sig om att Saab skall köpa BMW-motorer.

Är det verkligen en seger för svensk bilindustri att man inte längre tillverkar (alla) sina egna motorer? Saab och Volvo är inte lika starka idag som för 30 år sedan, marknadsläget har förändrats och numera består marknaden av bilar där delarna plockas ihop från olika håll - det gäller alla och inte bara våra svenska bilmärken.

På samma sätt som Ikea gick från Made in Sweden via Quality of Sweden till Ingenting så har Volvo och Saab nu blivit något helt annat än vad de var förr. Därmed inte sagt att förändringen är till det sämre.

2 kommentarer:

  1. SAAB har tidigare förädlat inköpta motorer så det är väl inte så underligt. Tvåtaktaren var egen konstruktion (om än inspirerad av DKW). V4an kom från Ford och i 99an använde man Triumphs snedställda fyra (som sedan vidareutvecklades till B-motorn och H-motorn). I aktuella bilar har man motorer från GM Powertrain (som visserligen utvecklats tills tor del av just SAAB).

    SvaraRadera
  2. Volvo PV lade ju ner sin motorutveckling på order av Ford...
    På 90-talet hade detta aldrig kunnat hända.
    Nu är både kompetens och testriggar borta.

    SvaraRadera