fredag 17 september 2010

Premiepensionsuppdatering

Premiepensionen går väl sådär, i år ligger jag strax över nollstrecket vilket måste anses vara väldigt dåligt med tanke på att svenskt index ligger på dryga 16%. Samtidigt är en årlig tillväxt på några procent tydligen tillräckligt för att man ska få en bra pension, men det är jag skeptisk till.

Jag har en HQ-fond i portföljen, överväger att byta ut den mot något annat. Samtidigt funderar jag över hur mycket min inställning färgats av media och vad som hänt kring HQ Bank den senaste tiden. Jag har faktiskt valt fonden av en anledning, även om det är lätt att bortse från det om man går på magkänslan. Nej, den får vara kvar ett tag till.

Jag har även Avanza Zero i portföljen, ett bra val om man vill ha en indexfond. Den har inga avgifter, lägre avgifter än så går inte att hitta. Tyvärr har jag under en tid varit utan svensk indexfond i portföljen, någon kanske minns att jag förlorade en del på guld i somras?

Intressant är att Avanzas egen premiepensionsportföljstrategi har gett -0,6% hittills i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar